Meer beweging in één dag

Categorie: 

Meer beweging in één dagTe veel zitten is ongezond
Zitten is het nieuwe roken. Zitten is ongezond. Je vergroot je kans op het krijgen van fysieke klachten, zoals hartklachten en diabetes.

Iedereen weet het, maar toch bewegen we massaal te weinig. Hoe zorg je dat meer beweging krijgt op een dag?


Meer beweging in één dag. Deel dit artikel met je vrienden op Facebook.

1. Neem de trap
De bekendste en misschien wel de makkelijkste manier om aan meer beweging te komen: neem de trap.
Laat vanaf nu alle roltrappen en liften links liggen. Spreek met jezelf af dat als er een trap is, deze ook te nemen.

2. Ga wandelen in de lunchpauze
Draag een stappenteller en neem je voor dagelijks minstens 10.000 stappen te zetten.
Heb je rond lunchtijd nog maar zo'n 2000 passen gezet, maak dan een lekkere lange lunchwandeling. Zo kom je aan je passen en haal je ook nog even een frisse neus.
Blijk je na het avondeten nog geen 10.000 passen gezet te hebben? Maak dan nog een wandeling of loop een paar keer de trap op en neer.

3. Staand vergaderen
Heb jij een baan waarbij je regelmatig zit te vergaderen? Stel voor dit staand te gaan doen.
Vraag je werkgevers statafels aan te schaffen, zodat zitten geen optie meer is.
Tegenwoordig zijn er ook zogenaamde fietsbureau's verkrijgbaar, zeg maar een bureau met een zadel en trappers.

4. Ga op de fiets naar je werk
Woon je niet te ver van je werk? Pak de fiets of ga lopen als je op loopafstand woont.
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor naar je werk gaan, denk bijvoorbeeld ook aan boodschappen doen op de fiets of naar de sportschool gaan!

5. Parkeer je auto verder weg
Ga je met de auto naar je werk, omdat je niet op fietsafstand woont?
Parkeer dan niet zo dicht mogelijk bij de ingang, maar juist een stuk verder. Zo krijg je toch net wat meer beweging.

6. Sta regelmatig op
Heb je een kantoorbaan en zit je de hele dag achter je bureau.
Probeer zeker ieder uur en het liefst ieder half uur op te staan.
Ga even wat te drinken halen of loop gewoon even een rondje door het pand.
Wil je niet de hele tijd heen en weer lopen? Sta dan in ieder geval gedurende de dag regelmatig op. Het liefst ieder half uur.

7. Ga klussen of tuinieren
Hang je iedere avond na je werk voor de buis?
Dat kun je natuurlijk best één of twee avonden in de week doen, maar als je al de hele dag achter je bureau zit, kun je beter na het werk iets actievers gaan doen.
Denk aan bijvoorbeeld klussen of tuinieren.
Kies vooral activiteiten die je leuk vindt en die je makkelijk kunt inplannen in je dagelijks leven. Zo maak je er een gewoonte en hou je het makkelijker vol.
Al die kleine beetjes helpen om op lange termijn regelmatig en voldoende te blijven bewegen.

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be

Bron: Tekst ontleend aan gezondheidsnet.nl, Zo krijg je meer beweging in één dag
Nieuwsbrief mei 2017 - Primeur 2

Meer info op raliga.be over: beweging


lid worden nieuwsbrief RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw Like Facebook-pagina RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw OP ZOEK NAAR JE TALENTEN OP ZOEK NAAR JE TALENTEN Sint-Niklaas
Geplaatst op: 
Vrijdag, 28 juli, 2017 - 15:42