Oefeningen met RA

De zomer is een geweldige tijd om meer buiten te komen en om in beweging te blijven.
Wat kan je zoal doen? Een vervolgpagina op het artikel Blijf in beweging.


Er zijn drie algemene soorten oefeningen die worden aanbevolen voor patiënten met artritis.

  • Flexibiliteits- en bewegingsoefeningen
    Zachte stretching moet dagelijks worden uitgevoerd en is vooral belangrijk vooraleer je met de training begint.
    Stretching zal ook helpen om ontspanning te bevorderen en toekomstige schade aan het gewricht te voorkomen.
    Flexibiliteits- en bewegingsoefeningenAanbevolen oefeningen voor flexibiliteit en bewegingsbereik zijn o.a. tai chi, pilates en gemodificeerde yoga.
     
  • Sterkte- en weerstandsoefeningen
    Sterke spieren verminderen de hoeveelheid stress die op artritische gewrichten wordt geplaatst.
    Versterkende oefeningen helpen ook de spieren schokabsorberende vaardigheden te ontwikkelen om de gewrichten te beschermen tegen verdere pijn en letsel.
    Sterkte- en weerstandsoefeningenGewichtsoefeningen en training met weerstandsbanden onder toezicht kunnen op maat van elke patiënt worden uitgevoerd en zijn gemakkelijk aan te passen volgens de vorderingen van de patiënt.
     
  • Aerobics
    Aerobic oefeningen gebruiken de grote spiergroepen in het lichaam en leren het cardiovasculaire systeem (hart, longen, bloedvaten) om efficiënter te werken. Dit soort trainingen verbeteren ook het uithoudingsvermogen, versterkt de botten, verbetert slaap en stemming en helpt het gewicht onder controle te houden.
    AerobicsLage impact aerobics hebben de voorkeur bij artritispatiënten, denk aan zwemmen, water aerobics, stationair fietsen en wandelen.
     

Lichaamsbewustzijn is ook belangrijk voor mensen met artritis, waarbij je leert hoe het lichaam en de gewrichten zich verhouden in je houding, in evenwicht en coördinatie.
Dit kan vooral nuttig zijn bij mensen met een verminderd gewrichtsbewustzijn, zoals bij degenen die een gewricht hebben vervangen of zowel gewrichts- als spierproblemen hebben door artritis. Hierdoor kan het risico op vallen vergroten, zeker wanneer het lichaamsbewustzijn klein is.
lichaamsbewustzijnBepaalde activiteiten en oefeningen kunnen worden voorgeschreven om meer lichaamsbewustzijn te bereiken, zoals o.a. yoga.


Naast gestructureerde oefenprogramma's zijn er een aantal levensstijl- en recreatieve activiteiten die voordelig kunnen zijn, als ze zorgvuldig worden gedaan.
levensstijl- en recreatieve activiteitenVoorbeelden zijn golf, fietsen, wandelen of tuinieren.
Het belangrijkste is dat de persoon een activiteit kiest die zowel comfortabel als plezierig is, zodat hij/zij met plezier blijft volhouden.


Aanbevolen artritis-oefeningen

Het doel van elk oefenprogramma is het kiezen van een aangename activiteit die regelmatig kan worden gedaan en makkelijk vol te houden is. Lichaamsbeweging is een goed idee voor iedereen, maar het is vooral belangrijk voor mensen die lijden aan artritis. Naast het verminderen van gewrichtspijn en stijfheid helpt beweging bij mensen met artritis de flexibiliteit, spierkracht en algemene fitness te verbeteren.

De American College of Rheumatology categoriseert oefeningen in drie niveaus voor artritispatiënten:

  • Therapeutische en rehabilitatie oefeningen
    Therapeutische en rehabilitatie oefeningenDeze oefeningen worden door een gezondheidswerker aan de patiënt gegeven en richten zich naar de specifieke gewrichten of delen van het lichaam die door artritis  aangetast zijn, zoals de heup of de knie.
    Dit niveau is het beginpunt voor patiënten die voorheen eerder inactief waren, of voor mensen herstellend van een operatie.
    Er zijn ook trainingslessen ontworpen voor mensen met artritis die een groepskader prefereren of oefenvideo's die veilige artritisoefeningen tonen.
     
  • Recreatieve en vrijetijdsactiviteiten
    Recreatieve en vrijetijdsactiviteitenDit kan variëren van zwemmen en wandelen tot skiën of rennen.
    Het belangrijkste is dat elke activiteit op een gecontroleerde manier wordt uitgevoerd en aangepast zijn op de aangetaste gewrichten. Vaak worden deze activiteiten uitgevoerd in combinatie met therapeutische oefeningen.
     
  • Competitieve activiteiten
    Competitieve activiteitenDit zijn activiteiten die meestal zeer intens zijn en waarvoor de deelnemers moeten trainen en een bepaalde vaardigheid hebben om te kunnen wedijveren met anderen, zoals marathonlopen of competitieve gymnastiek.
    Deze activiteiten kunnen bijzonder problematisch zijn voor mensen met inflammatoire artritis, zoals reumatoïde artritis, en voor mensen waarbij de artritis verergerd door toedoen van de activiteit zelf. Deelname aan activiteiten op hoog niveau hangt af van de mate van artritis en de reactie van de patiënt op training voor dit niveau van activiteit.

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be
Meer info op raliga.be over: oefeningen

Bron: Tekst (vrije vertaling) ontleend aan arthritis-health.com, Ways to Get Exercise When You Have Arthritis

lid worden nieuwsbrief RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw Like Facebook-pagina RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw OP ZOEK NAAR JE TALENTEN OP ZOEK NAAR JE TALENTEN Sint-Niklaas

 

 

Geplaatst op: 
Dinsdag, 22 augustus, 2017 - 20:24