Op z'n best met RA

"Laat je niet klein krijgen door jouw reumatoïde artritis" is de oproep in het artikel: Exercise to Feel Your Best With Rheumatoid Arthritis.
En deze noodkreet vervolgt met de motivatie: "jouw lichaam zal het waarderen als je zo actief mogelijk blijft".


Op z'n best met RA. Deel dit artikel met je vrienden op Facebook

Inderderdaad, beweging biedt immers vele voordelen!

  • Verbetering flexibiliteit: beweging van je gewrichten helpt de stijfheid te verlichten en houdt ze flexibel.
  • Stevigere botten: artritis gerelateerde ontsteking, en sommige behandelingsmedicijnen, kunnen jouw botten fragieler maken met meer kans op breuken. Oefeningen verhogen de stevigheid van je botten, waardoor de kans op fracturen vermindert.
  • Sterkere spieren: Oefeningen versterken je spieren, waardoor ze beter je gewrichten ondersteunen en beschermen.
  • Een gezonder hart: beweging is goed voor het hart. Vooral bij RA is dit van belang, omdat je bij deze aandoening meer kans loopt op het krijgen van hartziekten.
  • Beter in je vel:  Een goede training verbetert jouw stemming, geeft je meer energie, helpt je beter te slapen en geeft je een goed gevoel over jezelf. Oefen met een vriend om te sporten met meer plezier en om elkaar te motiveren.

Raadpleeg eerst jouw arts.
Vraag of er activiteiten zijn die je best vermijdt maar je kan wellicht meer dan je denkt.

Op z'n best met RA.

Oefeningen voor reumatoïde artritis
Heb je de goedkeuring van je behandelende arts gekregen?
Dan is het tijd om een planning op te stellen.
Om je lichaam alles te geven wat het nodig heeft, zorg ervoor dat je trainingsplan enkele basisbeginselen omvat!

Cardio oefeningen
Alles wat je hartslag op een hoger niveau brengt dan wanneer je in rust bent, is een goede zaak.
Als je wilt slagen, doe dan iets waarvan je geniet.
Of je nu wandelt, low-impact aerobics doet, een rondje gaat roeien, een paar baantjes trekt in het zwembad of de dansvloer onveilig maakt, het is allemaal een goede keuze. Probeer om een 30 minuten cardio per dag, op de meeste dagen van de week.

Krachttraining
Je kan push ups of andere oefeningen doen die je lichaamsgewicht gebruiken.
Je kan ook gebruik maken van de apparaten in een fitnessruimte of oefenen met handgewichten thuis.
Probeer eens een keertje weerstandsbanden uit.
Het zal een tijdje duren om sterker te worden.
Maak je trainingsoefeningen moeilijker mettertijd.
Doe ze elke andere dag.
Wanneer gewichtjes heffen nieuw voor jou is, boek dan eerst een paar sessies met een fysiotherapeut of een trainer voor aanwijzingen.

Flexibiliteit
Strek dagelijks zachtjes uit.
De stretchoefeningen moeten ontspannend werken en mogen geenszins pijn doen.
Zij zullen jou helpen om leniger te blijven en beter te bewegen.

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be

Bron: Tekst (vrije vertaling) ontleend aan WebMD, Exercise to Feel Your Best With Rheumatoid Arthritis

Meer info op raliga.be over: bewegen


lid worden nieuwsbrief RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw Like Facebook-pagina RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw OP ZOEK NAAR JE TALENTEN Workshop OP ZOEK NAAR JE TALENTEN - 13mei - Izegem
Geplaatst op: 
Vrijdag, 12 mei, 2017 - 19:24