RA en sociaal leven

RA en sociaal levenHet is niet gemakkelijk om de gangmaker van een feestje te zijn, wanneer je in pijn bent door stijve en pijnlijke gewrichten.
Jij hebt waarschijnlijk wel eens omwille van je reumatoïde artritis (RA) een gelegenheid laten voorbijgaan om een koffietje met een vriend(in) te gaan drinken, of om samen naar de film te gaan met je partner, of te gaan supporteren op een of andere wedstrijd van je kinderen.


RA en sociaal leven. Deel dit artikel met je vrienden op Facebook.

Uit een studie, gepubliceerd in 2015, bleek dat chronische aandoeningen een domper kunnen zetten op zowel je werk als je sociale leven.

Mensen met artritis lopen meer risico op werkverlet, slaan sociale gelegenheden af en lijden aan psychische nood. De studie toonde ook aan dat deze feiten de situatie verergeren, wanneer iemand meer dan één chronische ziekte heeft en vooral wanneer een van deze aandoeningen invloed heeft op de gewrichten.

Slecht nieuws: RA verhoogt het risico op andere ernstige gezondheidsproblemen, waardoor het handhaven van een sociaal leven een nog grotere uitdaging wordt.
Goed nieuws: Het is een uitdaging die overwonnen kan worden.

Hierna volgen enkele goedkope, beproefde methodes om RA-pijn te verlichten, het fysieke functioneren te verbeteren en de geestelijke gezondheid een boost te geven.

Probeer eenvoudige, lage impact bewegingen
Hoewel het onmogelijk mag lijken om te bewegen, zijn er tal van vormen van beweging met een lage impact die kunnen helpen om terug flexibeler te worden en je gewrichten te versterken en die tegelijkertijd als een sociaal uitje kunnen dienen.
Yoga, tai chi en zelfs slechts 10 minuten wandelen met een vriend(in) kunnen allemaal helpen om je gezondheid te verbeteren en om je van de sofa te houden.
Ga op zoek naar een groep of programma voor mensen met gewrichtsproblemen.

Neem een ​​pauze, zonder schuldgevoel
Het lijkt misschien wat onnozel om na je beweging ontspanning aan te bevelen maar vermoeidheid is een ernstige bijwerking van RA.
Het is belangrijk om te rusten, wanneer jij je (extra) vermoeid voelt.
Laat je gewrichten rusten tijdens een opstoot en verminder je inspanningen en activiteiten totdat de zwelling afneemt. Nadien kan je jouw lage impact fitnessroutine herbeginnen en gewoon met je leven verdergaan.

Overdenk je gedachten en doe het luidop
Of het nu met jouw arts, een vriend of een therapeut is, praten over je gevoelens en het ongemak dat je ondervindt door jouw RA kan grote emotionele voordelen bieden.
Wees niet bang om je dierbaren te benaderen. Ze willen wellicht meer over jouw RA weten, maar weten misschien niet, hoe het op een attente manier aan boord te leggen?
Er zijn ook verschillende online groeperingen, waar je kunt praten over je behandeling en waar je nuttige informatie kunt vinden om goed te leven met je ziekte.
Deze steun hoeft niet voor altijd; gebruik deze mogelijkheid wanneer nodig.

Ga voor een win-win situatie
Wanneer je een extra kilootje (of meer) met je meedraagt, kan dit voor extra belasting op je gewrichten, en misschien ook wel op je zelfvertrouwen, zorgen.
Er is geen overnacht oplossing, maar elke dag actief blijven en een oogje op je eetgewoonten en levensstijl houden, kan jou helpen om die extra pondjes kwijt te spelen en om andere grote problemen, zoals hart- en vaatziekten en diabetes, af te weren.

Neem tijd voor jezelf
Soms begint het bij het alleen zijn, alvorens je klaar bent voor het sociale leven.
Wanneer je RA het weer van je lijkt over te nemen, is het belangrijk om jezelf tijd te gunnen en je gedachten van de pijn af te leiden.
Of dit nu lukt door een kalmerend bad, of het bekijken van je favoriete tv-programma met een warm kopje thee, of een activiteit die een glimlach op je gezicht brengt, zolang het jou maar helpt om het tij te keren en ertoe bijdraagt om je terug beter te gaan voelen.

Wanneer jij je door jouw RA slecht en gelaten blijft voelen, ga dan naar jouw arts.
Vraag wat je kan doen om je gewrichtspijnen te verminderen en je gemoedstoestand te verbeteren.
Met de juiste behandeling en slimme keuzes om je levensstijl te optimaliseren, zal je in staat zijn om terug in het sociale leven te stappen.

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be

Meer info op raliga.be over:  sociaal leven

Bron: Tekst (vrije vertaling) ontleend aan sharecare.com, 5 Ways to Save Your Social Life from RA


lid worden nieuwsbrief RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw Like Facebook-pagina RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw OP ZOEK NAAR JE TALENTEN Workshop OP ZOEK NAAR JE TALENTEN - 22apr2017 - Herentals

 

Geplaatst op: 
Dinsdag, 28 maart, 2017 - 20:42