Tip van de sluier

ITIP VAN DE SLUIERn de maand april kregen onze Facebook-volgers elke dag een tip aangeboden.
We bundelen ze hier samen in één pagina.


TIP VAN DE SLUIER. Deel dit artikel met je vrienden op Facebook.

Op deze pagina enkele tips om beter met reumatoïde artritis om te gaan.
Voor velen wellicht een herhaling maar misschien ontdek je toch nog iets nieuws...
Deze tips vervangen medisch advies niet.

tip van de sluier
Oefen met een fysiotherapeut
Jouw arts kan jou fysiotherapie voorschrijven voor het genezen en/of het versterken van een lichaamsdeel of een gedeelte dat pijnlijk is en jou problemen geeft. Dit is meestal een optie op korte termijn.
Kinesitherapie is wel een geweldige overgangsbrug naar een trainingsprogramma. Je kan samenwerken met je fysiothera- peut om een workout plan uit te werken dat bij jou past.
Meer info op raliga.be over fysiotherapie, kinesist
 

  tip van de sluier
Warme was of bad
Als je pijn in de gewrichten van je handen of voeten hebt, kan een warm bad van was de ontsteking verlichten.
Warme was kan beter werken dan een verwarmingselement, omdat -zoals onderdompelen in een warm water bad- de warmte volledig rond de vingers of tenen werkt.
Meer info op raliga.be over warme was
tip van de sluier
Laat je masseren
Afhankelijk van hoe je lichaam zich voelt, kan een massage geweldig of pijnlijk zijn.
Wanneer jouw gewrichten en spieren niet te gevoelig zijn, kun- nen massages de spierspanning bij stress op de gewrichten verlichten. Je ondervindt zelf het beste, of een massage jou op een bepaalde dag kan helpen, of juist niet. Probeer het eens een keertje uit!
Zorg ervoor dat je massage- therapeut ervaring heeft in het behandelen van mensen met reumatoïde artritis.
Meer info op raliga.be over massage
 
  tip van de sluier
Probeer acupunctuur
Sommige mensen beweren dat deze oude, oosterse, helende techniek kan leiden tot het vrijgeven in het lichaam van de "feel-good" hormonen, bekend als endorfines, zodat pijn vermindert.
Maar sceptici geloven dat het gewoon het placebo-effect.
Slechts een handvol kleine studies hebben aangetoond dat acupunctuur kan helpen bij RA-symptomen.
Toch zweren veel mensen bij acupunctuur en er is echt geen nadeel om het een kans te geven, tenzij je bang voor naalden bent.
Meer info op raliga.be over acupunctuur
 
tip van de sluier
Doe aan krachttraining
Studies hebben aangetoond dat matige of intensieve kracht- training kan helpen om de spierkracht bij mensen met RA te behouden of te verhogen.
Een andere studie meldt dat een programma met intensieve ge- wichtsoefeningen op lange termijn de functionele mogelijkheden, de fysieke capaciteit en de emo- tionele gemoedstoestand van mensen met reumatoïde artritis verbetert.
Meer info op raliga.be over krachttraining
 
  tip van de sluier
Gebruik visolie
Visolie kan pijn en ontsteking verlichten. In feite kunnen visoliecapsules even effectief pijn en ontsteking verlichten als bijvoorbeeld ibuprofen of naproxen.
Studies bij RA-patiënten die visolie als nuttig ervaarden, gebruikten hoge doses, meestal 4 gram per dag of vier standaard capsules.
Meer info op raliga.be over visolie
tip van de sluier
Neem een warm bad of douche
Vochtige warmte geeft pijnverlichting bij reumatoïde artritis, omdat hierdoor de spieren, pezen en ligamenten losser worden, alsook de bloed- doorstroming verhoogt.
Het nemen van een warm bad of douche kan echt ontspannend werken. Ook vochtige warmte- pads, verkrijgbaar bij de meeste apotheken, kunnen gedurende 10 tot 15 minuten per keer voor tijdelijke pijnverlichting zorgen.
Meer info op raliga.be over warm/ warmte
  tip van de sluier
Gebruik een kruk of wandelstok
Veel mensen associëren een wandelstok met een handicap, maar wat als dit helpt om de pijn in je gewrichten te verminderen?
Krukken en wandelstokken zijn gemakkelijk te vinden en te gebruiken en kunnen je benen, heupen en enkels tot zelfs 20% minder belasten.
Meer info op raliga.be over kruk, wandelstok, belasten

tip van de sluier
Ga naar de oogarts!
Reumatoïde artritis kan invloed hebben op de ogen en complicaties veroorzaken die zelfs tot blindheid kunnen leiden.
Symptomen zijn onder meer: wazig zien, pijn, roodheid en lichtgevoeligheid. Anti- inflammatoire oogdruppels kunnen helpen bij RA-gerelateerde oogaandoeningen.
Meer info op raliga.be over oogdruppelsogen, oogproblemen
 

  tip van de sluier
Overweeg ergotherapie
Deze vorm van therapie kan een goede overgangsbrug zijn naar een regelmatig bewegingsplan. Ergotherapie helpt mensen om zo zelfstandig en volledig mogelijk te leven, ongeacht zijn of haar leeftijd of conditie.
Een ergotherapeut zal samen met jou de probleemgebieden in je dagelijkse leven identificeren en manieren zoeken om de moeilijkheiden te elimineren of te omzeilen.
Meer info op raliga.be over ergotherapie, ergonomisch
 
tip van de sluier
Let op voor:
voedselgevoeligheden

Vooral zuivel en garnalen kunnen reumatoïde artritis verergeren.
Sommige mensen proberen eliminatiediëten, waarbij alle mogelijke allergenen uit het dieet worden verwijderd en langzaam worden deze voedingsmiddelen terug toegevoegd om te zien, of zij tot symptomen leiden.
Maar er zijn grote verschillen in de symptomen per individu in een bepaalde periode, waardoor het moeilijk is om de effecten van deze diëten te bestuderen.
Meer info op raliga.be over voedsel, allergieën
 
  tip van de sluier
Controleer je vitaminen
Vele voedingsstoffen kregen gemengde reviews als het gaat om het helpen van patiënten met RA. Bijvoorbeeld, sommige studies toonden aan dat vitamine E-supplementen gewrichtspijn bij RA verminderen, terwijl andere studies dit tegenspreken.
Bovendien nemen sommige patiënten met RA methotrexaat die de progressie van de ziekte vertraagt. Maar dit medicijn remt tegelijk het foliumzuurmetabolis- me af en veroorzaakt een reeks bijwerkingen. Dus zorg ervoor dat je de kleine lettertjes goed leest, vooraleer je regelmatig vitaminen gaat innemen.
Meer info op raliga.be over vitamines, supplementen
tip van de sluier
Neem een rustpauze
Een rustpauze kan je geest ontspannen, je pijn in je gewrichten verlichten en bijdragen tot het verminderen van vermoeidheid die vaak met RA gepaard gaat.
Vermijd echter te veel rust! Een inactieve leefstijl kan schadelijk zijn, dus wissel verstandig rusttijden met activiteiten af.
Meer info op raliga.be over rusten, vermoeidheid
 
 

tip van de sluier
Zoek steun
Door een chronische ziekte kan je in isolement raken, maar het kan helpen om openlijk te praten over jouw aandoening. Wanneer jij je comfortabel voelt om hulp te vragen als je het nodig hebt, of gewoon een schouder vindt om even op uit te huilen, kan dit een groot verschil maken in hoe jij je voelt, zowel op fysiek als mentaal vlak.
Online steungroepen zijn ideaal om andere mensen met RA te leren kennen en om ervaringen te delen.
Meer info op raliga.be over steun, patiëntenvereniging, over ons
lid worden

tip van de sluier
Denk vegetarisch
Een studie wees uit dat mensen die een vegetarisch of veganistisch dieet volgden, een verbetering van de RA-symptomen meldden, zoals minder pijn en ochtendstijfheid, betere grijpkracht.
Maar als jij geniet van het eten van een stukje vlees, probeer dan om met meer groenten op je bord te combineren. De antioxidanten, zoals in groene bonen en broccoli, beschermen tegen beschadiging van het weefsel rond de gewrichten.
Meer info op raliga.be over groenten, fruit, antioxidanten
 

  tip van de sluier
Train je geest en lichaam
Geest- en lichaamstherapieën helpen jou je geest te gebruiken om je lichamelijk beter te laten voelen.
Dit kan je bijvoorbeeld bereiken door mindfulness, meditatie, biofeedback, begeleide ontspan- ning en ademhalingsoefeningen.
Bepaalde vormen van lichaamsbeweging, zoals yoga, qigong en tai chi kunnen ook helpen om je geest te leren omgaan met pijn en jou tegelijkertijd meer kracht en flexibiliteit geven.
Meer info op raliga.be over mindfulness, meditatie, biofeedback, qigong, tai chi, ademhalingsoefeningen
tip van de sluier
Een glaasje mag
Als je reumatoïde artritis hebt, lijkt het geen kwaad te kunnen om met mate te drinken. Uit onderzoek blijkt dat mensen met RA en die alcohol drinken, minder ernstige symptomen vertonen dan diegenen die niet hadden gedronken.
Meer info op raliga.be over alcohol

 



 
tip van de sluier
Stretchen
Ingeval jij 'pijnvrij' bent, moet je proberen om dagelijks al jouw gewrichten te stretchen. Een fysiotherapeut of een andere arts kan helpen om een op maat stretchingprogramma op te stellen volgens jouw behoeften. Mensen met RA hebben de neiging om stijver in de ochtend te zijn dan zij zich op andere momenten van de dag voelen. Neem 's ochtends eerst een douche om je gewrichten op te warmen en doe daarna je stretchoefeningen om je voor de rest van de dag klaar te stomen.
Meer info op raliga.be over stretchen

tip van de sluier
Probeer yoga.
Yoga benadrukt stretching en het welzijn van het ganse lichaam. De betrokkenheid in groep heeft bij sommige RA-patiënten een positief effect.
Hoewel het wetenschappelijke bewijs van specifieke voordelen bij artritispatiënten beperkt is, wordt deze vorm van beweging toch vaak aanbevolen.
Meer info op raliga.be over yoga
 

  tip van de sluier
Overweeg begeleiding.
Cognitieve gedragstherapie, een vorm van psychotherapie die mensen helpt problemen te identificeren in de manier waarop ze denken en handelen en hen stimuleert om hun gedrag te veranderen, kan nuttig zijn als je RA hebt, vooral als je aan een depressie lijdt. Professionele begeleiding kan ook helpen om met stress en spanningen, veroorzaakt door een chronische ziekte, te leren omgaan.
Meer info op raliga.be over depressie
 

tip van de sluier
Niet roken
Van roken is geweten dat deze levensstijl het risico op reumatoïde artritis  vergroot. Rokers, die met deze aandoening gediagnosticeerd zijn, worden eveneens geassocieerd met andere, ernstige symptomen en gewrichtsschade.
Meer info op raliga.be over roken
 

 

 

tip van de sluierBeweeg!
Beweging kan jou meer energie geven, jouw stemming verbeteren maar vooral de pijn op afstand houden, uiteraard wanneer jij je fit en goed genoeg voelt om te oefenen. Wandelen, fietsen, zwemmen en een lichtgewicht training drie keer per week gedurende 30 minuten is de beste manier, maar spreek eerst met jouw arts om ervoor te zorgen dat je veilig in beweging kan zijn, en je eigen grenzen kent. Niet oefenen wanneer je gewrichten ontstoken zijn; neem een pauze als je pijn hebt en wissel je houding af bij taken, zoals tuinieren of koken.
Meer info op raliga.be over bewegen

tip van de sluier
Eet omega-3 vetzuren
Verschillende studies tonen aan dat mensen met RA voordeel halen uit visoliesupplementen, die dankzij de omega-3 vetzuren ontsteking kunnen bestrijden. Er wordt beweerd dat voornamelijk RA-patiënten gebaat zijn, omdat zij een hoger risico op hart-en vaatziekten lopen.
Meer info op raliga.be over omega 3
  tip van de sluierDenk altijd na over jouw gewrichten, zelfs diegenen die momenteel geen symptomen vertonen. ​Vergeet niet, geen enkele taak is zonder risico!
►In plaats van een zware pot te tillen, schuif hem over de toonbank.
►Maak gebruik van je schouder om een deur te openen i.p.v. met je hand.
►Hou een boek in de palm van je hand, niet met je vingers.
Meer info op raliga.be over gewrichten
     

Bron: Tekst (vrije vertaling) ontleend aan Health.com, Coping With Rheumatoid Arthritis


lid worden nieuwsbrief RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw Like Facebook-pagina RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw OP ZOEK NAAR JE TALENTEN Workshop OP ZOEK NAAR JE TALENTEN - 13mei - Izegem

 

Geplaatst op: 
Vrijdag, 28 april, 2017 - 23:24