Valkuilen voor RA-patiënten

Je doet je best om een goed en actief leven met reumatoïde artritis (RA) te leiden.
Maar als je een van deze valkuilen herkent, is het niet te laat om terug op het juiste spoor te geraken.


Valkuilen voor RA-patiënten. Deel dit artikel met je vrienden op Facebook.


1. Niet naar een reumatoloog gaan?

  • Jouw huisarts kan je RA hebben gediagnosticeerd. Maar het is een goed idee om daarnaast ook een specialist te raadplegen.
  • Reumatologen zijn artsen die experts zijn in de behandeling van RA en andere vormen van artritis. In zijn opleiding specialiseert de reumatoloog zich ook in de medicijnen om RA te behandelen en hij is het beste geplaatst om de juiste medicatie voor jou te vinden.
  • Als je nog geen reumatoloog hebt, vraag dan aan je huisarts om doorverwijzing.

2. Te lang in je comfortabele zetel?

  • Je moet rusten, maar niet te veel.
  • Als je pijn in je gewrichten hebt en je bent vermoeid, dan is het moeilijk om op te staan ​​en te gaan bewegen.
  • Regelmatige lichaamsbeweging is echter de sleutel voor jouw gezondheid.
  • Te veel stilzitten verergert de pijn, de vermoeidheid en maakt de stijfheid erger.
  • Als je een RA-opstoot hebt, doe het dan rustiger aan maar stop niet met te bewegen. Doe een zachtere vorm van bewegingsoefeningen, zoals yoga en tai chi. Je kan ook eventueel oefeningen doen in een warm zwembad, maar hou het rustig.
  • Wanneer jij je terug beter voelt, drijf de oefeningen terug op. Voeg krachttraining toe (je kan gewichtmachines in de fitness gebruiken, of handgewichten, weerstandsbanden, of zelfs je eigen lichaamsgewicht) om de spieren rond je gewrichten te versterken.
  • Je moet ook cardio-oefeningen doen voor je hart, botten en gemoedstoestand.
  • Praat met je reumatoloog of je kinesist, welke oefeningen het beste voor jou zijn.
  • Wandelen kan een goede beweging voor mensen met RA zijn. Het heeft een lage impact, je kan het overal doen en het is bovendien gratis. Zwemmen en aquarobics zijn ook goede keuzes.

3. Afspraken bij je dokter annuleren?

  • Ga jij niet meer bij je arts langs, wanneer jij je beter voelt?
    Nochtans heb je die regelmatige controles nodig om je goed te blijven voelen en om jouw behandeling op het juiste spoor te houden.
  • Bij regelmatige bezoeken zal de reumatoloog controleren, hoe jij het doet, hoe goed jouw behandeling is, of je eventueel bijwerkingen hebt en je behandeling aanpassen,  indien nodig.
  • Naast de doktersafspraken moeten er misschien zo nu en dan ook labotests of röntgenstraling gebeuren. Zorg ervoor dat jij je ook aan deze afspraken houdt!

4. Niet al je geneesmiddelen innemen?

  • Als jouw arts meer dan één geneesmiddel voor je RA heeft voorgeschreven, dan is daar een goede reden voor.
    Het ene middel kan je pijn verlichten en het andere kan helpen om gewrichtsschade tegen te gaan.
  • Wanneer je niet zeker bent, wat jouw medicatie doet of waarom je ze nodig hebt, vraagt het jouw arts.
    Vertel hem/haar als er bijwerkingen zijn, of wanneer de kosten een probleem vormen. De arts kan tezamen met jou naar oplossingen zoeken. Hij/zij kan jou helpen: of het nu een ander medicijn wordt, of misschien een regeling voor de kosten, zodat jij toch de behandeling kunt blijven verderzetten.

5. Je medicijnen overslagen, wanneer jij je goed voelt?

  • Je bent misschien geneigd om jouw medicijnen over te slagen op de dagen dat jij je beter voelt? Doe dit niet!
    Het missen van een dosis kan de oorzaak zijn dat de pijn terugkeert en het kan terug moeilijker worden om later de pijn te verzachten. Jouw RA kan hierdoor ook verergeren.
  • Sommige geneesmiddelen moeten in je bloed blijven en in een bepaalde mate om effectief te zijn. Als je ze te vaak overslaagt, zal het peil van de medicatie te veel schommelen en dalen, wat in een RA-opstoot kan resulteren.
    Ben je een keertje een dosis vergeten, dat is minder erg maar neem je medicatie dan in zodra je eraan denkt (maar nooit een dubbele dosis).

6. Hou rekening met je gemoedstoestand!

  • RA kan pijnlijk en uitdagend zijn. Het is normaal om je hierover soms verdrietig te voelen. Maar wanneer jij je depressief blijft voelen - bijvoorbeeld als je niet uit een dipje geraakt en niet meer kan genieten van de dingen die je gewoonlijk graag doet - vertel dit aan jouw arts, zodat je een hehandeling kunt krijgen om je terug beter te voelen.
  • Jouw arts kan je eventueel doorverwijzen naar een vertrouwenspersoon voor een "praattherapie" en/of antidepressiva voorschrijven, als dit nodig blijkt.
  • Je kan ook lid worden van een RA-steungroep met lotgenotencontacten, zoals door de RA Liga vzw wordt aangeboden (agenda).

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be

Meer info op raliga.be over:
reumatoloog, beweging, therapietrouw, depressie

Bron: Tekst (vrije vertaling) ontleend aan WebMD.com, 6 Rheumatoid Arthritis Mistakes to Avoid

Nieuwsbrief december 2016, primeur 3

lid worden nieuwsbrief RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw Like Facebook-pagina RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw OP ZOEK NAAR JE TALENTEN WORKSHOP - OP ZOEK NAAR JE TALENTEN
Geplaatst op: 
Vrijdag, 27 januari, 2017 - 18:42