Te weinig informatie over tarieven en rechten op helft ziekenhuiswebsites

Opgelet: Dit is een verouderd artikel uit ons archief. De inhoud kan inmiddels niet meer van toepassing zijn.

Uit een onderzoek van 103 ziekenhuiswebsites blijkt dat de helft onvoldoende informatie geeft over tarieven en patiëntenrechten. Dat zegt de Christelijke Mutualiteit, die tegelijkertijd vijf ziekenhuiswebsites bekroonde die wel uitblinken in informatieverstrekking.

Kamersupplementen worden doorgaans duidelijk vermeld, maar 48 procent van de sites geeft geen informatie over honorariumsupplementen, 59 procent niet over regelingen voor beschermde patiënten en 53 procent niet over de opnameverklaring.

Keuzes
Omdat de helft van de ziekenhuizen niet eens de helft van de noodzakelijke informatie vermeldt, maken die van hun website geen volwaardig communicatie-instrument voor de patiënt, aldus de CM. "Elke bezoeker van de website zou deze informatie moeten kunnen terugvinden", zegt CM-voorzitter Marc Justaert. "Een goed geïnformeerde patiënt heeft een betere relatie met het ziekenhuis, met de artsen en de verpleging. En dankzij goede informatie kan hij ook prijsbewuste keuzes maken." 
 
Vijf ziekenhuizen die het wel goed doen op dat vlak worden in de kijker gezet. Het gaat om het AZ Nikolaas (Sint-Niklaas), het Jessa Ziekenhuis (Hasselt), AZ Sint-Blasius (Dendermonde), AZ Damiaan (Oostende) en AZ Groeninge (Kortrijk).

Het Vlaams Patiëntenplatfom juicht de aandacht van de CM voor de problematiek toe. "We vinden het heel goed dat patiënten geïnformeerd worden rond alles wat met kostprijs te maken heeft", aldus directeur Ilse Weeghman. "Eigenlijk zou die informatie nog voor opname gegeven moeten worden, want wie het opnameformulier tekent, heeft dan andere zaken aan zijn hoofd." 

Bron: www.demorgen.be - Bewerkt door: redactie − 20/03/13, 12u27  − Bron: Belga

Geplaatst: 2013-03-22