NIEUWJAAR | Kooktips

Met de feestdagen staan we allemaal wat meer in de keuken.
De bereiding van feestmaaltijden kan de reumatoïde artritis op je handen, rug, knieën en andere gewrichten extra belasten.
Probeer de eenvoudige tips uit om met minder pijn en spanning langer voor je familie of vrienden achter het kookvuur te staan.

NIEUWJAAR | Kooktips

Geniet  en beleef een spetterende overgang van Oud naar Nieuw!

comfortabel koken

Comfortabel koken met reumatoïde artritis

Ga op een stevige kruk zitten voor het aanrecht of kookplaat.
Zo hoef je niet de ganse tijd te staan bij het hakken of omroeren.

toasten vanop het aanrecht of kookeiland

Gebruik een toaster oven of magnetron

Indien mogelijk, kan je toasten, grillen, bakken, braden en opwarmen met een toaster oven of magnetron vanop het aanrecht of het kookeiland.
Je spaart je gewrichten door je minder te bukken, zoals wel het geval is bij het gebruik van een traditionele oven, of je vermijdt het pijnlijk uitrekken naar de meestal hogere, ingebouwde microgolfoven.

                                                 

hangende potten en pannen

Hangende potten en pannen

Vermijd bukken en bewaar jouw meest gebruikte keukengerei op armhoogte.
In plaats van neer te hurken om je potten en pannen uit de keukenkast te halen, plaats ze op een schap of hang ze aan een haak tegen de muur, of installeer een zwevend keukenrek aan het plafond.

ingrediënten in handbereik

Ingrediënten in handbereik

Hou je kruiden, bakolie en andere veelgebruike ingrediënten binnen handbereik op je aanrecht of op het kookeiland. Ook suiker, bloem, koffie en thee kan je op dezelfde manier gemakkelijk en gebruiksklaar uitstallen.

ergonomische hulpmiddelen in de keuken

Ergonomische keukenhulpmiddelen

Een paar goed ontworpen, aangepaste hulpmiddelen in je keuken doen wonderen.
Met een ergonomisch mes met een groot handvat kan jij je lichaamsgewicht gebruiken om te snijden in plaats van alleen maar je hand of pols.
Spatels en andere gebruiksvoorwerpen voorzien van schuimrubberen of geribbelde handgrepen helpen bij verminderde grijpmogelijkheden.
Potten en pannen met twee handvaten zijn een must. De verdeling van het gewicht over je beide handen vergemakkelijkt het dragen van deze potten of pannen.

elektrische apparatuur in je keuken

Elektrische accessoires

Herhaalde bewegingen van hakken, malen of mixen van gerechten is extra belastend voor je gewrichten.
Laat kleine elektrische apparaten dit werk voor jou doen!
Een staafmixer of blender klopt of mengt snel en pijnloos in jouw plaats.
Een keukenrobot is perfect voor het hakken en versnipperen.
En met een elektrische blikopener open je alle conserven snel en eenvoudig, zonder pijn.

handig hulpje voor het openen van de koelkastdeur

Tip voor de koelkast of diepvriezer

Als je problemen hebt met het openen van de deur van je koelkast of diepvries, knoop een sjaal of riem in een strop rond het handvat.
Haak je arm door de lus en trek de deur open met je bovenlichaam.

beetje bij beetje bijvullen

Beetje bij beetje bijvullen

Wanneer je een pot met water moet vullen, zet hem leeg op het fornuis en vul hem beetje bij beetje.
Gebruik een maatbeker of waterkan om het water van de kraan naar het fornuis te dragen.
Is je gootsteen ver van het kookvuur verwijderd?
Verplaats je pot van de waterkraan naar het kookfornuis met behulp van een plantenonderzetter op wieltjes.

de slowcooker, voor een keukenvrij moment

Gebruik een slowcooker of crockpot

Sta niet te lang over het fornuis gebogen om al roerend je maaltijd te bereiden.
Laat de slowcooker het werk voor jou doen!
Voeg voorgesneden diepgevroren groenten, vlees, water en kruiden toe.
Je bent keukenvrij totdat jouw (éénpans)gerecht klaar is.

afwassen met de hand

Afwassen met de hand

Stop met buigen voor het in- en uitladen van je vaatwasser.
Was met de hand af; het warme water doet beslist deugd aan je gewrichten!
Plaats de propere afwas in een rek en laat aan de lucht drogen, zodat je niet met de handdoek moet afdrogen.

dubbele porties maken

Eén keer koken, twee keer eten

Wanneer je kookt, gebruik het dubbel aantal ingrediënten, zodat je een tweede portie kunt invriezen.
Een eenvoudige oplossing voor die dagen dat je gewrichten bijzonder pijnlijk zijn, of wanneer je gewoon zin hebt in een kookvrije avond!


Bron: WebMD - beeldmateriaal en tekst (vrije vertaling) ontleend aan Kitchen and Cooking Tips for RA

 

Geplaatst op: 
Maandag, 28 december, 2015 - 17:22