Zorg wordt omwille van de coronacrisis op grote schaal uitgesteld. En het uitstellen van deze zorg heeft een belangrijke impact op de gezondheid van patiënten met een chronische aandoening. Dat blijkt uit een bevraging die het Vlaams Patiëntenplatform organiseerde. “Het is begrijpelijk dat zorgverleners nu al enkele weken alles op alles zetten om de coronacrisis het hoofd te bieden, maar dat zorg op dergelijke schaal wordt uitgesteld, baart ons grote zorgen,” zegt Ilse Weeghmans, directeur van het Vlaams Patiëntenplatform.
Om het probleem van uitgestelde zorg in kaart te brengen, lanceerde Het Vlaams Patiëntenplatform de bevraging “Heeft het coronavirus gevolgen voor jouw zorg?” Bijna 600 patiënten met een chronische aandoening vulden de bevraging in. Uit de resultaten blijkt dat in de afgelopen vier weken 92% van de afspraken bij de tandarts, 84% van de afspraken bij de kinesitherapeut, 81% van de afspraken in het ziekenhuis, 61% van de afspraken bij de psycholoog en 34% van de afspraken bij de huisarts niet zijn kunnen doorgaan. Het merendeel van de afspraken werd uitgesteld op vraag van de zorgverleners en in ongeveer de helft van de gevallen geven patiënten aan hier goed over geïnformeerd te zijn.
Een belangrijke vaststelling is dat het uitstellen van deze zorg voor een aanzienlijk deel van de patiënten matige tot zware gevolgen voor de gezondheid heeft. Ter illustratie: in 70% van de uitgestelde kinesitherapeutische zorg en voor ongeveer 40% van de uitgestelde afspraken in het ziekenhuis geven patiënten aan dat dit belangrijke gevolgen voor hen heeft. Een cijfer dat het Vlaams Patiëntenplatform in het bijzonder zorgen baart is dat bij 69% van de patiënten met een psychische kwetsbaarheid symptomen omwille van de coronacrisis weer de kop op steken of verergeren. Daarvan geeft meer dan de helft aan dat ze hiervoor geen hulp gekregen heeft. Het Vlaams Patiëntenplatform voorspelt dat er extra capaciteit nodig zal zijn om deze gevolgen op te vangen. Ze roept zorgverleners en patiënten ook op om noodzakelijke zorg, indien mogelijk, niet langer uit te stellen en terug op te starten.
Ilse Weeghmans: “We zijn wel blij om te zien dat uit onze bevraging blijkt dat zorgverleners en patiënten, zij het nog in beperkte mate, toch al op zoek gaan naar alternatieve manieren waarop zorg kan doorgaan. Denk bijvoorbeeld aan een consultatie via telefoon of in de thuissituatie van de patiënt. De resultaten van de bevraging tonen aan dat patiënten deze alternatieven positief evalueren. We hopen dan ook dat dit op grotere schaal navolging krijgt.”
Het Vlaams Patiëntenplatform heeft haar rapport met cijfers en aanbevelingen aan de bevoegde instanties en stakeholders bezorgd. Ze hoopt zo snel met hen in gesprek te gaan om enerzijds te bekijken hoe in de huidige crisis de noodzakelijke zorg zo veel als mogelijk opnieuw opgestart kan worden. Anderzijds wenst het Vlaams Patiëntenplatform ook met hen in gesprek te gaan over hoe we na deze crisis de gevolgen van de uitgestelde zorg kunnen opvangen via een constructieve samenwerking.
Een belangrijke vaststelling is dat het uitstellen van deze zorg voor een aanzienlijk deel van de patiënten matige tot zware gevolgen voor de gezondheid heeft. Ter illustratie: in 70% van de uitgestelde kinesitherapeutische zorg en voor ongeveer 40% van de uitgestelde afspraken in het ziekenhuis geven patiënten aan dat dit belangrijke gevolgen voor hen heeft. Een cijfer dat het Vlaams Patiëntenplatform in het bijzonder zorgen baart is dat bij 69% van de patiënten met een psychische kwetsbaarheid symptomen omwille van de coronacrisis weer de kop op steken of verergeren. Daarvan geeft meer dan de helft aan dat ze hiervoor geen hulp gekregen heeft. Het Vlaams Patiëntenplatform voorspelt dat er extra capaciteit nodig zal zijn om deze gevolgen op te vangen. Ze roept zorgverleners en patiënten ook op om noodzakelijke zorg, indien mogelijk, niet langer uit te stellen en terug op te starten.
Ilse Weeghmans: “We zijn wel blij om te zien dat uit onze bevraging blijkt dat zorgverleners en patiënten, zij het nog in beperkte mate, toch al op zoek gaan naar alternatieve manieren waarop zorg kan doorgaan. Denk bijvoorbeeld aan een consultatie via telefoon of in de thuissituatie van de patiënt. De resultaten van de bevraging tonen aan dat patiënten deze alternatieven positief evalueren. We hopen dan ook dat dit op grotere schaal navolging krijgt.”
Het Vlaams Patiëntenplatform heeft haar rapport met cijfers en aanbevelingen aan de bevoegde instanties en stakeholders bezorgd. Ze hoopt zo snel met hen in gesprek te gaan om enerzijds te bekijken hoe in de huidige crisis de noodzakelijke zorg zo veel als mogelijk opnieuw opgestart kan worden. Anderzijds wenst het Vlaams Patiëntenplatform ook met hen in gesprek te gaan over hoe we na deze crisis de gevolgen van de uitgestelde zorg kunnen opvangen via een constructieve samenwerking.
Bron: Het Vlaams Patiëntenplatform 2020
Geplaatst op