RA op kantoor

Reumatoïde artritis (RA) hoeft niet in de weg van een bevredigende loopbaan te staan. De juiste kantoorinrichting, nuttige gadgets en hulpmiddelen en de steun van je baas zijn enkele van de belangrijkste ingrediënten voor succes op het werk. De tekst geeft handige tips om je werksituatie op kantoor te verbeteren.
Nog meer info en veel meer om actief in het leven te staan, kan je a.s. zaterdag 19 november vernemen op ons laatste symposium in het teken van Actief Leven Met Reuma.


RA op kantoor. Deel dit artikel met je vrienden op Facebook.


"Ik werd met RA gediagnosticeerd toen ik 26 was en ik heb altijd voltijds gewerkt”, zegt Kelli Schandel, een 43-jarige senior geowetenschappen technoloog en moeder van twee kinderen in Denver. Ze zegt medicatie, wat kleine veranderingen op kantoor en een goede relatie met haar baas hebben het verschil gemaakt.

Richt je werkplaats in
Je besteedt veel tijd op het werk, pas daarom je bureau en -stoel aan, zodat er minder spanning en druk op je gewrichten wordt gelegd. Het doel is om de dingen zodanig te organiseren, dat het meubilair je lichaam ondersteunt in een ontspannen, neutrale positie.

"In het begin kan het wat omslachtig zijn maar op lange termijn is het de moeite waard", zegt Mary Ann Wilmarth, een fysiotherapeut bij Back2Back Fysiotherapie in Andover, MA.

Om te beginnen heb je een stoel nodig die je onderrug ondersteunt.
Zorg ervoor dat je een model kiest met armsteunen, zodat je onderarmen erop kunnen leunen, met je ellebogen gebogen op 90 graden.
Stel de armsteunen zo in dat je nog bij het bureau kan, op de voor jou meest comfortabele manier.

Een draaibare stoel op wieltjes vermindert al snel het aantal keren dat je per dag je lichaam moet draaien en keren, of je volledig moet uitstrekken om iets te nemen buiten je directe bereik.
Zorg ervoor dat de zitting niet te diep is. Met gebogen knieën en je voeten plat op de vloer moet er minstens een duimbrede spatie zijn tussen de achterkant van je knieën en de rand van de stoel.
En ja, je voeten moeten plat op de vloer. Het vermindert de druk op je gewrichten. Als je voeten de grond niet raken, gebruik dan een voetensteun.

"Zorg ervoor dat het toetsenbord en de muis op dezelfde hoogte liggen," zegt Karen Jacobs, EDD, een professor in de ergotherapie aan de Boston University.
Plaats de muis zo dicht mogelijk bij het toetsenbord.
Let op dat je polsen, onderarmen en ellebogen in hetzelfde vlak liggen. Werk niet met gebogen polsen.

Je ogen moeten ter hoogte van de top van de monitor zijn die een normale grootte heeft. Een oversized monitor kan een beetje hoger zijn. "Maak een vuist, strek je arm. Dat is de juiste afstand, hoe ver je beeldscherm verwijderd zou moeten zijn", zegt Jacobs

Handige hulpmiddelen
Heel wat apparaten kunnen kantoorwerk een stuk makkelijker maken.

Neem nu bijvoorbeeld de computermuis.
Beperk jezelf niet tot het traditionele exemplaar. Er bestaat een verticale versie in de vorm van een joystick zoals bij een videospel. Die stick is breed, zodat je geen stevige greep nodig hebt. Trackballs (ook wel rugmuis genoemd) en trackpads (een soort touchpad) geven jou de mogelijkheid om de cursor met een meer geopende en ontspannen hand te bewegen.
Of stel een aantal sneltoetsen in op je computer die de behoefte aan een muis verminderen.

Er zijn ook verschillende alternatieven voor standaard typwerk beschikbaar.
Toetsenborden in vormen, die meer comfort voor de handen, polsen en vingers bieden, zijn al goed op de markt vertegenwoordigd.
"Sommige mensen vinden het gemakkelijker om te typen met een stick dan met hun vingers", zegt Jacobs.
Je kan een met rubber getipte stick gebruiken die een rubberen greep heeft, vergelijkbaar met rubberen potlood grijpers.
Of je kan een polsriem uitproberen waarmee een stick aan je middelvinger wordt gehecht. Op die manier hoef je de eigen vinger niet zo hard te buigen bij het typen. En stemherkenning zou het typen volledig kunnen vervangen.

Leg voor je toetsenbord en muis een gelpad dat je polsen verhoogt en ondersteunt. Dat is misschien niet voor iedereen een oplossing.
"Voor mij was het minder comfortabel werken," zegt Schandel. Van tijd tot tijd geeft ze meer de voorkeur aan een polssteun die je bij de apotheker haalt. "Wanneer ik een opstoot heb, doe ik gewoon mijn polssteun aan".

Gebruik een documentstaander. Op die manier hoef je niet telkens je nek te buigen om de pagina's op je bureau te lezen.
Voor het omdraaien van een bladzijde kan je een geautomatiseerde page turner proberen, of één met een riempje om je hand. Zij nemen de druk van je pijnlijke vingers.

Werk samen met je baas
Met een goede inrichting van je bureau en een aantal nuttige tools ben je al een eind op weg.
Toch zal je de steun en enige flexibiliteit van je werkgever nodig hebben.
Het beste is misschien wel om zo vlug mogelijk je baas te laten weten dat je reumatoïde artritis hebt.
"Dan weet men meteen dat je dankzij een aangepaste werkplaats minder risico loopt op pijn op je werk en jij niet zult overdrijven om iets te doen, wat je eigenlijk niet zou moeten doen", zegt Wilmarth.
Schandel is het daarmee eens. "Wacht niet tot je op je slechtste bent en je wilt stoppen met werken, omdat je het niet meer aankunt," zegt ze. "Wees open en eerlijk, zodat het voor hen geen complete verrassing is, wanneer je een opstoot of een slechte dag hebt." En kunnen zij zich erop voorbereiden, wanneer jij het nodig hebt om anders dan je collega's te moeten werken.

Hier zijn een aantal punten die mensen met reumatoïde artritis nodig zouden kunnen hebben:

  • Regelmatig pauze: gewrichten worden stijf als je te lang blijft stilzitten of in dezelfde houding blijft. Sta op en loop even rond of wijzig je taak om de 20 tot 30 minuten.
  • Al staande werken: "Misschien geen mogelijkheid voor iedereen", zegt Jacobs, "maar voor sommige mensen met RA is het makkelijker om hen wisselend al zittend en staand te laten werken".
  • De juiste stoel: zorg voor een goede stoel in de juiste maat die jou ondersteuning geeft, waar je het nodig hebt.
  • Nabijgelegen parkeerplaats: vraag een parkeerplaats dicht bij het kantoorgebouw, zodat je minder afstand moet afleggen, zeker op de dagen wanneer je een RA-opstoot hebt.
  • Flexibele werktijd: niet-traditionele uren kunnen voorkomen dat je in de spitsuren vastzit. Of wanneer je 's ochtends traag op gang komt omwille van je stijve gewrichten en je op sommige dagen wat extra tijd zou nodig hebben om naar kantoor te komen.
  • Thuiswerken: vraag of je van thuis uit mag werken, wanneer je een opstoot hebt.
  • Flexibele dress code: Jouw voeten hebben misschien niet altijd zin om in je mooiste schoenen gekneld te zitten.
    "Ik heb tennisschoenen en flip-flops in mijn bureau", zegt Schandel. "Ik zeg gewoon aan mijn baas: 'ik heb mijn flip-flops aan, want mijn voeten zijn vandaag extra pijnlijk.'"

"Ken je lichaam en weet wat je nodig hebt," zegt Jacobs: "en wees er eerlijk en open over met jouw werkgever. "

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be

Meer info op raliga.be over: werk, hulpmiddelen

 

Bron: Tekst (vrije vertaling) ontleend aan webmd.com, How to Handle Rheumatoid Arthritis at Work


nieuwsbrief RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzwLike Facebook-pagina RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzwActief Leven Met ReumaOP ZOEK NAAR JE TALENTEN

lid worden

 

Geplaatst op: 
Donderdag, 17 november, 2016 - 20:42