Wat vinden patiënten belangrijk bij hun arts en waar hechten artsen de meeste waarde aan?

Opgelet: Dit is een verouderd artikel uit ons archief. De inhoud kan inmiddels niet meer van toepassing zijn.

Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond en artsenblad Medisch Contact.

(Ter verduidelijking: dit onderzoek gebeurde in Nederland)

 

Top-10 ergernissen van artsen
Artsen ergeren zich vooral aan patiënten die:

  1. Hen wantrouwen;
  2. Informatie achterhouden of niet eerlijk zijn;
  3. Te veeleisend zijn;
  4. Niet komen opdagen of te laat komen;
  5. Brutaal zijn;
  6. Teveel tijd claimen;
  7. Te bemoeizuchtige familieleden hebben;
  8. Mopperen of ontevreden zijn;
  9. Onnodig doorverwezen willen worden naar een andere zorgverlener;
  10. Persoonlijk slecht verzorgd zijn

Bron: www.medicalfacts.nl/

Top-10 ergernissen van patiënten
Patiënten ergeren zich het meest als hun arts:

  1. Hun kwaal of ziekte niet (voldoende) serieus neemt;
  2. Niet genoeg tijd voor ze heeft;
  3. Hun dossier niet doorneemt voorafgaand aan het consult;
  4. Tijdens het consult wordt afgeleid door andere zaken, zoals de telefoon of een binnenkomende collega;
  5. Geen andere behandelingsmogelijkheden biedt dan de voorgestelde behandeling;
  6. Hen niet wil doorverwijzen;
  7. Hen teveel eigen keuzes laat maken;
  8. Net doet of de patiënt er helemaal geen verstand van heeft;
  9. Niet open staat voor alternatieve geneeswijzen;
  10. Fouten niet toegeeft.

Bron: www.medicalfacts.nl

Geplaatst: 19/2/2011