Dagboek : “biking against rheumatism in Europe” Brussel – Rome

Opgelet: Dit is een verouderd artikel uit ons archief. De inhoud kan inmiddels niet meer van toepassing zijn.

Dag 1 : 10/06/2010
8u30 samenkomst op het Luxemburgplein waar er een ontbijt aangeboden wordt op de binnenplaats van het Europees parlement.
Na een toespraak van 2 parlementleden en Marie-Jo (de voorzitster van Barie) krijgen we het startschot van Vital Borkelmans (ex-brommertje van club Brugge en sedert 06/2009 RA-patiënt). Arsene M’Penza (broer van Mbo M’Penza) die zeer zware RA heeft fietst ook mee. Zo heeft het voetbalmillieu ook kennis gemaakt met RA.
De pers, VTM en een aantal sympatisanten (waaronder Ria Sheiba, Suzanne Brusselmans Franstalige  PP en Bart Lietaer van Sheringh Plough) wuiven ons uit en onze fietstocht kan beginnen met begeleiding van de politie. Toch wel indrukwekkend door de drukke straten van het centrum van Brussel en een 85 fietsers  in gele T-shirt van Barie!
In La Hulpe is onze eerste stop en daar krijgen we ons middagmaal: broodjes met tomaat, ei, hesp, kaas en allerlei drankjes. Maar het weer zit niet mee. Het begint te regenen en gezien we reeds vertraging hebben op het schema (de politie was niet tijdig op het Luxemburgplein geraakt wegens omleiding en werken) wordt de rit ingekort. Dus allen de bus in tot Namen. Boven op de citadel zetten we onze fietstocht verder tot Mont Godinne met mooie panorama’s. In het ziekenhuis van Mont Godinne worden we hartelijk ontvangen door Dr. Boutsen, hij nodigdt ons allen uit op de fietstocht van 27/06/2010 in Namen. Na lekkere taart en frisse drankjes terug de bus in richting Luxemburg.
19u30 aankomst in ons hotel. Vlug douchen en ons klaarmaken voor het souper. Daarna bedje in want morgenochtend verwachten ze ons reeds om 8u30 in het stadhuis; de wekdienst maakt ons wakker op 6u45.
Toch wel een aangename, verrassende eerste dag!

Dag 2 : 11/06/2010
6u45 wekdienst want stipt om 8u15 vertrekken we onder politiebegeleiding door de spits van Luxemburgstad naar het stadhuis. Daar worden we hartelijk ontvangen door de schepen. Weer veel lof onze fietstocht en doel om reuma meer bekendheid te geven. Na deze korte stop weer onder politiebegeleiding naar het parlement waar we de bus opstappen tot Saverne (192 km).
Daar aangekomen tijd voor het middagmaal, deze keer krijgen we pasta met groenten en tonijn en als dessert fruitsla … lekker. Ongelooflijk hoe alles zo vlug klaar staat. Na deze vitaminebom zijn we klaar voor een fietstocht van 45km langs het kanaal tot in Strasbourg. Zalig weer … zon en een fris windje … mooie landschappen … een heerlijke rit. Spijtig krijgen 2 fietsers platte band en moet de ganse groep wachten op de herstelling.  Tijdens de rit zorgen onze motars dat de straten afgesloten worden zodat de ganse groep telkens bijeen blijft.
Om 18u komen we aan in het Europees Parlement waar we een kijkje mogen nemen. Enorm groot!
Dan door het drukke Strasbourg  met zijn ultra moderne trams  naar het administratief centrum. Daar worden we weer hartelijk ontvangen  door de adjunct van de burgemeester en kunnen we genieten van de specialiteiten van de Elzas: warme worstjes met broodjes, cake en wijn.
Terug de bus op richting hotel, maar de gps doet het niet zodat we een uur later dan verwacht aankomen en onmiddellijk aan tafel moeten.
22u30 verzorging enkel want ik heb pijn.

Dag 3. 12/06/2010
Beetje pechdag voor mij. Zaterdag voor het vertrek naar Rome gingen Bernard (mijn echtgenoot) en ik nog een oefenritje maken en ben ik gevallen met als resultaat: een gezwollen en verstuikte enkel. Mijn huisarts heeft woensdag mijn enkel heel strak ingetapet zodat ik toch op fietstocht kon vertrekken. Gisteren is mijn been beginnen zwellen en heeft een verpleegkundige de tape moeten doorknippen. Dus las ik vandaag een rustdag in en volg ik de reis in de bus. Gelukkig krijg ik gezelschap van Christiane Coene, we hebben gezellig gebabbeld en gelachen.
Voor de fietsers begint de tocht in Lucelle en eindig in Ursanne. Bij aankomst is iedereen stik kapot. Het was een zeer vermoeide rit met zware hellingen (Col de la Croix – bergrit voor beroepwielrenners in de ronde van Zwitserland) en dus ook steile dalingen. Een beetje te veel van het goede voor reumapatiënten, maar ook voor de begeleiders. Het werd een zware klus voor de hulpdiensten die eerst de fietsers en daarna de fietsen moesten repatriëren.
Na een drankje en wat versterking voor de maag stapt iedereen de bus op richting de Thermae d’Yverdon waar we van 19u tot 20u gebruik mogen maken van de verschillende baden. Maar gezien de vertraging zijn de termen reeds gesloten … dus rechtstreeks naar het restaurant. Daar worden we ontvangen door de directeur van de Thermae met de melding dat we de volgende morgen mogen genieten van de infrastructuur. Bovendien krijgen we tijdens het souper ook nog een optreden van Indianendansen. Toch een mooie afsluiter.
Het was een zware dag voor de fietsers en de organisatie!

Dag 4. 13/06/2010
Gezien iedereen nog moe is van de zware tocht van gisteren wordt er besloten om het vandaag wat rustiger aan te doen en rijdt iedereen met de bus tot in Aigle Zwitserland.
Daar krijgen we een rondleiding in het UCI. In dit centrum krijgen beloftevolle wielrenners van verschillende nationaliteiten een opleiding en een stage. Overal hangen er levensgrote foto’s van bekende wielrenners van vroeger en nu. Er zijn ultra moderne fitnesszalen, “speciale fietsen” voor op de piste zonder remmen, als je de piste op wilt geraken moet je minstens een snelheid van 30km/u halen en als je wilt stoppen moet je je gewoon laten uitbollen. Brrr... De  piste is heel indrukwekkend, alles volgens de normen van de Olympische spelen en het WK. Ook profwielrenners komen hier een stage lopen voor een belangrijke wedstrijd.
Na het middagmaal is het weer tijd voor wat beweging. Een mooie rustige fietstocht langs het water. Na de tocht van gisteren is iedereen in vorm en het ritme gaat reeds sneller!
16u30 einde fietstocht en de reis gaat verder richting Italië.
Prachtig hotel met super groot zwembad en mooi terras, zalig zicht op een meer, maar het regent pijpenstelen!
Na een lekker avondmaal en een rustige babbel (we leren elkaar beter kennen) genieten we van een zalige nachtrust.

Dag 5. 14/06/2010
9u30 vertrek met de bus tot Camaiore (360km)
13u30 lekkere Italiaanse pizza
14u30 start fietstocht. Gezien de strenge reglementen in Italië (achter elkaar rijden en fietshelm op) wordt de groep opgespitst in 3 met telkens een kopman en laatste man.
Het wordt een mooie fietstocht met Toscaanse landschappen en gedurende de ganse rit heerlijke geuren van bloemen.
Op een parking voor Pisa vormen we weer één grote groep want we fietsen weer onder politiebegeleiding de grote plaats op waar de toren van Pisa, de kathedraal en de doopkapel staan. Geen burgemeester die ons opwacht en toespreekt. (hij stond er gisteren een misverstand)
Maar we laten het niet aan ons hart komen. Na het zingen van de “Brabançonne” en een groepsfoto voor de scheve toren rijden we per fiets naar ons hotel  langs de gezellige straten van Pisa met zijn volle terrasjes en waar we verschillende keren een luid applaus krijgen van de bevolking. Zalig!

Dag 6. 15/06/2010
9u vertrek per fiets vanuit ons hotel. Opgesplitst in drie groepen van ongeveer 24 man rijden we langs prachtige Toscaanse dorpen met af en toe stevige hellingen en zalige dalingen maar deze keer geraken we tot boven! De zon is weer van de partij en dat maakt alles nog mooier.
Na weer een heerlijke picknick gaat de reis verder per bus (ongeveer 5 uur rijden) naar ons volgende hotel.
Iedereen is blij dat alles goed verlopen is zonder ongevallen of zieken! Ondertussen zijn we één grote familie geworden. Iedereen spreekt met iedereen of het nu een Fransman, Belg, Brit of Zuid-Afrikaan is. De Zuid-Afrikanen zijn echt lolmakers, soms doen ze de ganse bus schaterlachen.
Morgen nog een 20-tal km rijden en dan komen we aan in Rome!

Dag 7. 16/06/2010
Laatste fietstocht!
Er werd afgesproken om er een laatste rustige voormiddag van te maken,  te genieten van ontbijt, de mooie tuin en van het zwembad (voor de liefhebbers).
Daarna rijden we per bus naar een parking waar we (na het middageten) per fiets vertrekken naar het Eular gebouw voorafgegaan van de motars en de security wagen.
Twee aan twee rijden we de verschillende congreshallen voorbij tot we op een plaats komen waar we ontvangen werden door Prof. Dr. Declerck, nog een paar andere reumatologen, sympatisanten en de pers. Met veel belgerinkel rijden we nog een paar rondjes zodat de pers genoeg foto’s kan nemen. Iedereen feliciteert iedereen omdat we Rome – ons doel – bereikt hebben en we genieten van de frisse receptie die ons aangeboden wordt.
Vanaf hier eindigt ons verhaal met Barie. Bernard en ik, en ook de reumatologen en paramedici vertrekken naar het Eular hotel, maar ’s avonds zien we elkaar nog weer op de Belgian Night in het centrum van Rome waar er een 300 Belgen uitgenodigd zijn.
Nu eerst opzoek naar Marleen Berghs en Veronique Freinnet en Jacqueline Hochstein (Franstalige PP) voor deelname aan het Eular congres!
Het diner werd geserveerd op het dakterras - de 5de verdieping – van een 5-sterrenhotel met een prachtig zicht op een deel van Rome.
Prof. Westhovens, Dr. Griet Debrabanter en Dr. V. Taelman waren eveneens aanwezig op dit sfeervol feest.

Het was een vermoeiende maar zeer geslaagde fietsreis van Brussel naar Rome om nog lang na te genieten en ik raad iedereen aan om dit ook mee te beleven.