Nieuwe wetgeving omtrent medische fouten

Opgelet: Dit is een verouderd artikel uit ons archief. De inhoud kan inmiddels niet meer van toepassing zijn.

Nieuwe manier om dossiers medische fout op te lossen
Door de langverwachte nieuwe wetgeving rond medische fouten en de oprichting van ‘het Fonds voor Medische Ongevallen’ kunnen slachtoffers van zware fouten beter en sneller vergoed worden.

De oude regeling voor medische fouten, was al lang voor velen een doorn in het oog. Om een vergoeding te krijgen als slachtoffer, moest er meestal een echte veldslag geleverd worden, waarvan de afloop niet op voorhand voorspeld kon worden. Nu is er een nieuwe wettekst goedgekeurd en kan er gewerkt worden aan een snellere oplossing voor deze moeilijke dossiers.

Als u slachtoffer bent van een fout bij een medische behandeling, kan u:

  1. u nog steeds tot de rechtbank richten, zoals al het geval was.
  2. nu ook uw dossier indienen bij het nieuwe ‘Fonds voor Medische Ongevallen’.

Dit fonds heeft als opdracht snel een beslissing te nemen over het dossier. Waar vroeger deze dossiers jaren aansleepten, is het nu de bedoeling om elk dossier binnen het jaar te kunnen afsluiten.

Een dossier waarin een fout van een zorgverlener bewezen is, zal het fonds versturen naar de verzekeraar van de zorgverlener. Die verzekeraar zal het dossier regelen zoals dat al gebeurde. Dit betekent dat het slachtoffer zijn volledige schade nu (veel) sneller vergoed zal krijgen. Ook dossiers waar er niet echt sprake is van een “fout” maar eerder van een complicatie kunnen onder deze regeling vallen. Het moet wel gaan over een complicatie met heel zware gevolgen.

Een dossier opstarten, gaat als volgt:

  1. Als slachtoffer, moet u de nodige gegevens aan het Fonds voor Medische Ongevallen bezorgen. Onze dienst Jurimut kan u hierbij helpen.
  2. Het fonds zal dan het volledig dossier opvragen bij de arts of het ziekenhuis en al het nodige doen.

Deze procedure is volledig gratis voor het slachtoffer.

Opgepast: deze regeling geldt enkel voor medische fouten of complicaties die gebeurden vanaf 2/4/2010. Alle oudere dossiers, al dan niet volledig afgehandeld, vallen niet onder deze nieuwe regeling! Voor oudere dossiers kan dus alleen via de oude regeling een schadevergoeding verkregen worden.

Bron: www.socmut.be

Geplaatst: 12 augustus 2010