Evenwicht draaglast en draagkracht

Categorie: 

Evenwicht draaglast en draagkracht. Deel dit artikel met je vrienden op Facebook.Het evenwicht tussen belasting (draaglast) en belastbaarheid (draagkracht)

De gevaren van overbelasting = meer doen dan je lichaam aankan
Basisgedachte
als ik stilzit voel ik nog meer
als ik stilzit moet ik alles nadien inhalen
Vaak wordt er niet naar het lichaam maar naar het gevoel geluisterd.
Effect op korte termijn: pijntoename, maar ik heb wel wat gedaan.
Het positief gevoel overstemt het negatieve (‘zie mij hier nu zitten’). Dit gedrag wordt vaak met pijnstillers volgehouden. Op lange termijn is dit niet houdbaar en raak je vast in een vicieuze cirkel van pijn en overbelasting
➔ daling van belastbaarheid: ontgoocheling, frustratie  

De gevaren bij onderbelasting = niets meer doen
Basisgedachte
pijn neemt toe
dus ik maak het erger, ik mag niet bewegen, want dit is schadelijk voor mijn gewrichten.
Zo gaan deze personen activiteiten vermijden. Op korte termijn geeft dit minder pijn, op lange termijn heeft dit grote fysieke gevaren: spieren verkorten, vermindering van spierkracht, verminderde long- en hartfunctie, verminderende bloedsomloop, sneller moe. Deze personen geraken in een vicieuze cirkel van pijn – bewegingsangst – stilzitten
➔ daling van belastbaarheid: ontgoocheling, frustratie  

Doelstelling: het beogen van een gedragsverandering om de verhouding tussen belastbaarheid en belasting te optimaliseren  

Evenwicht draaglast en draagkrachtHoe je belastbaarheid verhogen?

  • Oefenschema: aanleren hoe je het activiteitenniveau progressief kan verhogen.
    Toepasbaar op: oefeningen (fietsen, stappen,…) functionele activiteiten (strijken, autorijden, afwassen….)  
  • Conditietraining: verbeteren van de uithouding
  • Mobilisatieoefeningen: verbeteren van de beweeglijkheid van de gewrichten  
  • Spierversterkende oefeningen: een bepaalde spier of spiergroep versterken
  • Rekoefeningen: verbeteren van de doorbloeding van de spieren, soepel maken van de spieren (nooit naveren, minstens 20 seconden aanhouden)  

Hoe je belasting verlagen?

  • Aanleren van correct lichaamsgebruik (correct heffen, correcte slaap- en zithouding)
  • Oefeningen om de belaste structuren te ontlasten door bijvoorbeeld het hoofd op de handen te laten rusten nemen we de belasting op de nek weg
  • Relaxatietraining

OEFENBOEK

  • Dagelijks invullen van oefeningen en activiteiten.
  • De kinesitherapeut kan controleren of de oefeningen effectief en correct worden nagevolgd en of het schema haalbaar is.
  • Een mooie weergave van de evolutie.
  • Correct afwisselen van rust en activiteiten.
  • Hou rust en activiteiten kort: leer te doseren, doe een halve strijk in plaats van een ganse strijk. Lang eenzelfde houding aannemen is nooit goed.
  • Doe iets wat je graag doet: ga niet wandelen als je dit voor je ziekte ook al niet graag deed. De oefeningen hebben tot doel om op een positieve manier bewust te worden van je lichaam en te leren dat bewegen MAG en ZELFS MOET.

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be
Meer info op raliga.be over: draagkracht , draaglast 


lid worden nieuwsbrief RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw Like Facebook-pagina RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw OP ZOEK NAAR JE TALENTEN OP ZOEK NAAR JE TALENTEN Sint-Niklaas
Geplaatst op: 
Donderdag, 10 augustus, 2017 - 18:34