Hoe gewrichtsschade vermijden?

Hoe gewrichtsschade vermijden? Deel dit artikel met je vrienden op Facebook.

 

Wanneer je bij reumatoïde artritis een opstoot hebt, is het belangrijk om schade aan je gewrichten te voorkomen. Let op de signalen die problemen aankondigen en leer maatregelen te nemen om gezond te blijven.

Signalen van gewrichtsschade
Als je elke dag zwellingen en stijfheid hebt, heb je meer kans op schade aan je gewrichten dan iemand die deze symptomen minder vaak heeft.
Je kunt schade aan de gewrichten oplopen, zelfs wanneer je geen pijn voelt, maar zwelling en overgevoeligheid zijn gewoonlijk betrouwbare signalen.

Let er ook op hoe lang jouw gewrichten stijf blijven in de ochtend. Wanneer je opstaat, vraag jezelf dan af, "hoe lang duurt het voordat ik mij even ontspannen voel als overdag?"
Des te langer je stijf blijft, des te waarschijnlijker is jouw RA actief.

Een ander teken is wanneer je gewricht warm en overgevoelig aanvoelt. Bij ontsteking van het synovium (voering van het gewricht) komen er chemische stoffen vrij die het synovium verdikken en het kraakbeen en bot van het aangetaste gewricht beschadigen. Dit kan ook gebeuren, zonder dat je een opstoot hebt.
Raadpleeg je reumatoloog wanneer je merkt dat het ontstekingsproces op gang is.

Gewoontes die helpen
Omdat de behandeling van reumatoïde artritis in de loop der jaren is verbeterd, geloven vele deskundigen dat de meeste patiënten nu minder gewrichtsschade lijden dan ooit tevoren. Neem deze stappen om jouw kansen op het vermijden van langdurige problemen te verhogen.

Zorg voor een vroege behandeling
De meeste schade aan het gewricht, die later voor ernstige problemen zorgt, ontstaat meestal snel na de RA-diagnose. Des te sneller je met de behandeling start, des te kleiner je kans op problemen.

Raadpleeg vaak jouw arts
Je zult minder kans op gewrichtsschade hebben, wanneer je meerdere malen per jaar je reumatoloog ziet.

Bewegen
Beweging maakt je gewrichten sterker. Je arts of fysiotherapeut kan je helpen met een bewegingsplan op te stellen dat voor jou veilig is en bij jouw conditie past.

Rust wanneer nodig
Je moet een goed evenwicht vinden tussen rusten en bewegen. Zorg ervoor dat je niet overdrijft.

Wandel met een loopkruk die je in de tegenovergestelde hand neemt dan de pijnlijke heup of knie, om slijtage op je gewrichten te vermijden.

Stop met roken. Vraag je arts om raad.

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be

Meer info op raliga.be over:
gewrichtsschade, opstoot, vroege behandeling, roken, rust

 

Bron: Vrije vertaling WebMD, Prevent Joint Damage From Rheumatoid Arthritis

 

 

Geplaatst op: 
Donderdag, 15 september, 2016 - 22:24