Hoe krijg je meer veerkracht?

Categorie: 

IS GEZOND ZIJN PLEZANT EN HOE KRIJG JE MEER VEERKRACHT? 
Als vrijwilliger bij de RA Liga vzw kon ik in september 2016 starten in een groepsopleiding "Veerkrachtbegeleider" gedurende 10 halve dagen bij Dr. Interniste Herlinde Wijnants.
Deze opleiding is geëindigd in januari en ik behaalde een certificaat van Veerkrachtbegeleider.
Reden genoeg om hierover iets meer te vertellen natuurlijk.


Hoe krijg je meer veerkracht? Deel dit artikel met je vrienden op Facebook. 

Hoe het allemaal begon?
Jeannine (onze voorzitster) en ik ontmoetten Dr. Interniste Herlinde Wynants voor het eerst in mei 2016 tijdens een infosessie van het Vlaams netwerk van ondernemingen.
Al snel bleek dat we elkaar konden helpen.
Herlinde heeft een trainingsmethode voor positieve gezondheid ontwikkeld, wetenschappelijk onderbouwd, gebaseerd op simplexiteit  en veerkracht.  
Veerkracht is volgens Van Dale: "de kracht van lichaam en geest om zich snel te herstellen".
Op simplexe wijze aan je veerkracht werken, betekent dat je leert werken op alle aspecten die een invloed hebben op je lichaamsspanning.
Je leert dan moeiteloos en met plezier bewegen.
En wij willen dat onze leden met een chronische ziekte een zo gezond mogelijke levenskwaliteit kunnen hebben.
Veerkracht is daar natuurlijk heel nuttig bij.

Hoe krijg je meer veerkrachtHet boek en de paarden
We hebben dan eerst het boek gelezen, geschreven door Herlinde:  ‘Gezond Zijn Is Plezant’ (Gent, Academia Press, 2015,  ISBN 978 90 382 2395 7).
Dit sprak ons wel aan.

 

Hoe krijg je meer veerkrachtDaarna kon ik de opleiding volgen in een manège in Kalmthout.
Herlinde is gepassioneerd door veerkracht in al haar facetten.
Ze is ook een paardenliefhebster en liet ons in de opleiding zien, hoe gelijkend veerkracht bij mens en paard zijn.
Ongelooflijk wat je allemaal van paarden kan leren!

De opleiding veerkrachtbegeleider
Als arts legt Herlinde perfect uit, hoe ons lichaam evolueert en hoe we anders gaan functioneren, van embryo tot volwassene. Meermaals komen skelet, organen, spier- en zenuwstelsel, onze zintuigen, maar ook pezen en bindweefsel aan bod. Ze plaatst alle kennis en vaststellingen in een ruimere context. Interpersoonlijke contacten, hoe we omgaan met elkaar, onze samenleving …  en hoe al die dingen mekaar beïnvloeden en welke de effecten daarvan zijn.  Er wordt ook kennis over veerkracht bijgehaald uit architectuur en bouwkunde, wiskunde, krijgskunst , circustechnieken, enz.
Hoe onze lichaamshouding en manier van bewegen of stilzitten een weerslag hebben op ons gestel en ons functioneren. Ook hoe we ademen, spreken, luisteren, voelen bepaalt mee hoe ons lichaam in mekaar zit.  
Het  werd me veel duidelijker, hoe daardoor bepaalde aandoeningen kunnen ontstaan.  

Veerkrachtbegeleiding helpt
De meeste mensen zoeken pas echt hulp als ze niet goed meer weten hoe ze verder moeten.
Hun veerkracht is dan al dikwijls sterk afgenomen door langdurige negatieve gevolgen van stress met lichamelijke, psychische en sociale klachten van uitputting.
Hun recuperatievermogen is lager en ze slapen slechter.
Ze proberen op wilskracht te leven.
Door telkens opnieuw kleine positieve veranderingen in onze levenswijze in te voeren, samen met anderen, kunnen we weerbaarder, opener, meer ontspannen worden.
►We leren dan meer te leven vanuit veerkracht dan wilskracht.
►We denken minder in termen van draagkracht en draaglast, maar gaan anders denken en anders kijken.
►We gaan meer openheid vertonen – één zijn met, lichtvoetiger door het leven gaan, soepel zijn , leven in het NU …

Als de buitenwereld druk op je uitoefent en je kan ‘meeveren’ dan heb je veerkracht. Dan ben je aan het ‘spelen’ met de buitenwereld.

We voerden allerlei kleine, plezante oefeningen uit, samen met andere deelnemers, en ontdekten dat dit aangenaam, plezant, ontspannend en helend is voor onszelf.
We ontwikkelen ons sociale zenuwstelsel spelenderwijs, stap voor stap leren we moeiteloos bewegen en ons zwaartepunt laag te houden.
Let wel, resultaten behaal je naargelang je oefent. Ze zijn natuurlijk ook afhankelijk van je individueel veerkrachtprofiel bij de opstart.

Hoe krijg je meer veerkracht, wat geeft jou energie vandaag?
Hoe krijg je meer veerkracht 

Een ‘veerkrachtige’ groet
Jef

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be

Meer info op raliga.be over: veerkracht | chronisch


lid wordennieuwsbrief RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw Like Facebook-pagina RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw OP ZOEK NAAR JE TALENTEN

 

Geplaatst op: 
Dinsdag, 28 februari, 2017 - 20:24