Actief met je (klein)kinderen

Opgelet: Dit is een verouderd artikel uit ons archief. De inhoud kan inmiddels niet meer van toepassing zijn.
Volgende week begint de Kerstvakantie, een periode om meer tijd door te brengen met de (klein)kinderen.
Laat de reumatoide artritis jou niet tegenhouden om samen met je (klein)kinderen pret te beleven!

Actief met (klein)kinderen

Lees bijgevoegde tekst met enkele leuke en doenbare tips om samen actief te zijn. En vergeet niet, het voornaamste is om samen plezier te hebben, nieuwe dingen uit te proberen en bovenal in beweging te zijn, zonder te overdrijven!

Prettige vakantie en geniet van elkaar!

Samen dezelfde  hobby
Breng tijd met je (klein)kinderen door en beleef plezier terwijl je beweegt.
Zelfs met reumatoïde artritis kan je samen genieten van de oefeningen die jij nodigt hebt om jouw gewrichten en spieren soepel te houden.
Probeer samen deel te nemen aan je gymles en waaom niet eens een keertje samen gaan zwemmen, golfen, dansen of tuinieren?

Samen trainen
Neem deel aan een lokale loop- of wandeltocht samen met de (klein)kinderen.
Ga wel eerst bij je arts ten rade om ervoor te zorgen dat hardlopen of wandelen OK voor jou is?
Zoek samen met je (klein)kinderen de beste manier om te starten, op basis van jouw flexibiliteit, kracht en mogelijkheden.

                                                 

Samen spelen
Pijn kan jou ervan weerhouden om traditionele spelletjes, zoals puzzles, schaken, of domino uit te spreiden op de vloer.
Speel in plaats daarvan op tafel, zodat je comfortabel kan zitten.
Of leer je klein- of kinderen meer actieve tafelspelen, zoals pingpong, tafelvoetbal, biljart of snooker.
Zo blijven jullie in beweging en voorkom je stijfheid.

Samen kokerellen
Elk pond overtollig gewicht dat je verliest, vermindert met vier pond de druk op je knieën.
Een gezond gewicht kan minder pijn betekenen.
Hoewel een dieet de artritis niet kan voorkomen noch de progressie verminderen, is een evenwichtige voeding van vitaal belang voor gewichtsbeheersing.
Kook samen met je (klein)kinderen gezonde muffins, stoofschotels, of broodmaaltijden.

Samen knutselen
Breng de kleine spieren in beweging met knutselen.
Er zijn zoveel dingen die je kunt doen: modelbouw, mozaïeken, plakboeken, sieraden of kaarsen maken, of kleding decoreren.
Als de artritis in jouw handen jou niet toelaat om veel snij- of schilderwerk te doen, laat het dan aan je (klein)kinderen over, terwijl jij hen begeleidt of nieuwigheden aanleert.

Samen naar buiten
Stretching en spiersterkte zijn van vitaal belang als je artritis hebt.
Samen met je (klein)kinderen op weg om te vliegeren?
Schop ondertussen samen doorheen de afgevallen bladeren in het bospaadje, of gooi een bal heen en weer. Koop een paar ballen in verschillende formaten om aan je greep aan te passen.
Of maak een hindernissenparcours om jullie flexibiliteit te stimuleren en samen plezier te maken.
Luister naar je lichaam en overdrijf niet!

Samen met hightech
Meer beweging met de (klein)kinderen, dankzij geocaching langsheen parken en paden.
Via een GPS-systeem kunnen jullie samen in de buitenlucht een heuse speurtocht  naar verborgen voorwerpen houden.
Of neem het plezier binnenshuis met actieve video games die jou van de sofa halen!
Maar, zoals met alle oefeningen, vermijd specifieke bewegingen die te veel druk op je gewrichten leggen.

Samen aan de winterschoonmaak
Ga samen voor een spic-en-span huis of tuin,  zo heb je meteen verschillende stretch- en spieroefeningen.
Als je (klein)kinderen nog erg jong en klein zijn, zorg dan voor kinderbezems en -ragebollen, -harkjes en -schupjes, zodat ze jou kunnen 'helpen' met de klusjes.
Neem af en toe een pauze om te stretchen, zodat je gewrichten niet stram of extra belast worden.
Kies ergonomische hulpmiddelen voor een betere greep.

Samen op schattenjacht
Verberg speelgoed in de tuin of park (voorzichtig rekken wanneer je de items verstopt) en ga daarna samen met je (klein)kinderen op speurtocht.
Of koop een paar goedkope verrekijkers of vergrootglazen en ga als een ware natuurgids op zoek naar vogels en andere dieren, of bekijk planten van dichterbij.

Samen tuinieren
Kinderen zijn graag in de tuin en dol op putten graven.
Leg samen een paar verhoogde tuinbedjes aan en laat je (klein)kinderen hun eigen bloemen of tomaten planten. Ze zullen benieuwd uitkijken naar het resultaat!
Zorg ervoor dat je goed gereedschap hebt, zoals (werkbroek met) kniebescherming, ergonomische instrumenten met dikkere of langere handgrepen.

Samen de hond uitlaten
Ga op stap met jouw hond en de (klein)kinderen.
Niet alleen ben je zelf in beweging maar een wandeling komt altijd ten goede voor jou en je hond.
Onderzoek heeft aangetoond dat wandelen de pijn kan verlichten, het functioneren kan verbeteren en de levenskwaliteit kan verhogen.
Voor meer beweging, schrijf jezelf en anderen in voor een hondentraining.
Samen plezier ontdekken
Wat je ook doet met je (klein)kinderen, het belangrijkste is om actief te blijven.
Bij reumatoïde artritis doen vaak de gewrichten pijn en is het dus verleidelijk om te stoppen met bewegen, met als gevolg verzwakking van spieren en gewrichten. Pijnen zullen toenemen.
Is het nu zwemmen, wandelen, of gewoon tijd doorbrengen op het speelplein, het is belangrijk om in beweging te blijven.


Bron: WebMD - beeldmateriaal en tekst (vrije vertaling) ontleend aan Don't let RA stop your fun

 

Geplaatst op: 
Zondag, 13 december, 2015 - 23:40