Gezonde gewoontes voor RA

In de zomer of tijdens je vakantie heb je wellicht tijd en zin om meer aandacht te besteden aan goede gewoontes die jou beslist beter doen voelen. Laat de reumatoide artritis jou niet tegenhouden om te genieten.

Gezonde gewoontes voor RA

Lees bijgevoegde tekst met enkele leuke tips. En vergeet niet, het gaat in de eerste plaats om jezelf!

Gezonde gewoontes voor RA. Deel dit artikel met je vrienden op Facebook.

eet gezond!

Eet gezond!

Goed nieuws! Gezonde, heerlijke gerechten zijn goed voor je hele lichaam, met inbegrip van jouw gewrichten, hoewel ze reumatoïde artritis (RA) niet genezen.

Kies volle granen, groenten, fruit, vis, en andere vormen van magere eiwitten. Sommige voedingsmiddelen kunnen helpen de zwelling van de gewrichten tegen te gaan, zoals visolie, noten en thee.
Beperk suiker en verzadigd vet en vermijd de voedingsmiddelen die jouw gewrichtsproblemen verergeren.

blijf in beweging!

Blijf in beweging!

Oefeningen helpen om jouw gewrichten beter te bewegen en versterken de spieren eromheen.
Oefeningen helpen jou om gewicht te verliezen.

Als je enkele pondjes kwijtspeelt, zal de druk op je gewrichten verlichten. Je zal hiervoor cardio-oefeningen, flexibiliteit- en krachttraining moeten doen . Een fysiotherapeut of een trainer met ervaring in RA kan voor jou een trainingsplan opstellen en je laten zien, wat je moet doen.                     

Matig jezelf!

Matig jezelf!

Hoewel je actief moet blijven, maak ook tijd voor voldoende rust!
Met RA kan jij je heel vermoeid voelen.
Probeer niet meer te doen dan je aankan!
Neem pauzes wanneer nodig.
Zorg dat je ten minste 8 uur slaap per nacht hebt en doe een dutje overdag als de vermoeidheid de kop opsteekt!

probeer eens fysiotherapie uit!

Probeer eens fysiotherapie uit!

Zelfs een paar sessies kunnen een verschil maken.
Een fysiotherapeut kan je veilig oefeningen aanleren om je sterker te maken, zodat jij je beter kunt bewegen.
Als je problemen ondervindt om met eenvoudige taken rond te komen, vraag jouw kinesist om raad over instrumenten en apparaten die jou kunnen helpen.

Rook jij of drink je alcohol?

Rook of drink jij alcohol?

Roken verergert jouw RA-symp- tomen en maakt je behandelingen minder efficiënt
. Probeer te stoppen, zelfs al heb je enkele pogingen nodig.
Jouw arts kan jou advies geven en de juiste middelen aanreiken.

Hoewel af en toe een drankje voor sommige mensen OK is, praat toch eerst met jouw arts, omdat alcohol jouw RA-geneesmiddel negatief kan beïnvloeden en zelfs schade aan je lever kan veroorzaken.

Gebruik koude en warmtecompressen!

Koude en warmtecompressen!

Wanneer je gewrichten pijn doen, probeer dan een wijziging in de temperatuur voor een kalmerende verlichting
. Neem een warm bad of een warme douche, of hou een vochtige verwarmingspad op de pijnlijke plekken om gespannen spieren te verlichten.

Breng een koelcompres of cold pack aan om verhitte gewrichten af te koelen.
Wissel af met koude en warmte voor een dubbel effect.

Stel je open!

Stel je open!

Het kan voor jou moeilijk zijn, om over je RA te praten, maar probeer het toch maar eens!
Jouw vrienden en familie kunnen niet beseffen wat je doormaakt, vooral als jij er gezond uitziet.

Het is OK om te laten weten dat je een slechte dag hebt en wel wat aanmoediging kunt gebruiken, of zeg gewoon dat je hen liever een avondje bij jou thuis hebt in plaats van uit eten te gaan.
Als jij vraagt wat jij nodig hebt, zullen ze gemakkelijker jouw aandoening leren kennen en meer bereid zijn om jou te helpen.

Geef het tijd!

Geef het tijd!

RA-behandelingen kunnen verhel- pen aan jouw pijn, stijfheid en vermoeidheid, maar dit heeft tijd nodig!
Het kan een paar weken of maanden duren, vooraleer jij je beter voelt. Wanneer je met een nieuw geneesmiddel begint, vraag dan jouw arts, wanneer jij een verschil zult ondervinden en aan welke verandering jij je mag verwachten.
Wanneer de tijd verstrijkt en jij je toch nog niet beter voelt, laat het jouw arts weten.

Wat is het beste voor jou?

Wat is het beste voor jou?

Praat met jouw reumatoloog om voor jou het ideale behandelingsplan op te zetten.
Geneesmiddelen zijn hier een groot onderdeel van, maar zorg ook voor alle andere dingen die jou kunnen helpen om je beter te voelen en je gewrichten te beschermen.
De arts kan jou bijvoorbeeld fysiotherapie, stressmanagement, of voedingsadvies voorstellen.

Praat met je arts!

Praat met je arts!

Jij en jouw arts zijn een team. Het helpt jouw dokter om te weten, hoe het echt met je gaat, dus praat open met hem.
Als je bijwerkingen vaststelt, of niet de resultaten hebt die je hoopt te krijgen, of als jij je medicijn niet kunt nemen om een of andere reden,... zeg het aan jouw dokter.
Blijf wel je geneesmiddel nemen en verander de dosis niet, alvorens jij met je arts hebt overlegd.


Bron: WebMD - beeldmateriaal en tekst (vrije vertaling) ontleend aan Healthy Habits for Your Rheumatoid Arthritis

 

Geplaatst op: 
Donderdag, 28 juli, 2016 - 19:24