Webinar Jaarthema 2022: Zelfmanagement & zelfzorg.

Webinar Zelfmanagement en zelfzorg

HERBEKIJK HIER DEZE WEBINAR. 

Ons jaarthema ‘Zelfzorg & Zelfmanagement’ werd warm onthaald door onze lotgenoten.

Op de vraag om ons tips door te geven hoe je zorg voor jezelf draagt en wat je onder zelfzorg verstaat, kregen wij veel respons. 
Wij konden dankzij jullie inbreng een goed beeld krijgen van hoe onze lotgenoten met zelfzorg omspringen. 

Onze volgende stap is jullie informeren via een WEBINAR over Zelfzorg.
Op 22 februari 2022 om 19 uur kan je bij ons aansluiten en luisteren eerst naar een uiteenzetting van een 40 min waar jullie tips en meningen in verwerkt werden. We brengen ook een eigen ‘Zelfzorgmethode’.
Naderhand kunnen we met elkaar gezellig keuvelen en nog meer tips en tricks delen.
Dus allen welkom op onze gratis webinar.

 

Lees ook: 

Ons jaarthema van 2022 : Zelfmanagement en zelfzorg. 

Wat is Zelfzorg? 

Het woord zegt het eigenlijk al zelf:
voor jezelf zorgen op fysiek, mentaal & emotioneel vlak. Je beter in je lichaam voelen, in je hoofd en je hart. 
Zelfzorg is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Er bestaat geen algemene richtlijn over wat zelfzorg moet inhouden. Wat de ene helpt, helpt de ander niet. Maar voor iedereen geldt: ‘tijd voor en op jezelf’ en/of ‘tijd met je dierbaren doorbrengen’. 
Als je zelfzorg consequent en regelmatig toepast heeft dat tal van gezondheidsvoordelen. Het is dus van groot belang om momenten te voorzien voor zelfzorg. Dat kan bijvoorbeeld elke ochtend en avond een momentje zijn of een vaste dag in de week waarop je tijd voor jezelf maakt.

 


Zo zorg je voor jezelf.


Voor jezelf zorgen is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom geven we je enkele tips om nog beter voor jezelf te zorgen:


1.Vind tijd voor jezelf en neem die om te genieten.
Je bent verkeerd als je denkt dat het egoïstisch is om te focussen op je eigen behoeften. Tijd voor jezelf is essentieel als je optimaal wil functioneren en evenwicht in je leven wil brengen.
Erkennen hoe belangrijk tijd voor jezelf is, is één zaak maar er plaats voor maken in je drukke levensstijl is een andere zaak. Tijd voor jezelf geeft je de ruimte om na te denken over je leven en helpt je te ontdekken wat je wil veranderen.
Doe leuke en stimulerende activiteiten die je geest, lichaam en je emoties voeden.
De vaardigheid om door te gaan heeft ook te maken met het trager aan doen. Vertragen en in een tempo leven dat je aankunt, niet alleen voor je fysieke welzijn, maar ook mentaal en emotioneel.
Neem tijd voor jezelf door pauzes in te plannen, niet op elke uitnodiging in te gaan en prioriteiten te stellen.


2. Zeg ja tegen het leven
Probeer je leven terug onder controle te krijgen door na te denken over wat voor leven je wil en dan actie te ondernemen. Krijg een duidelijk idee van je eigen sterktes, je eigenwaarde, je innerlijke kracht, je vaardigheden en je talenten.
Wees verantwoordelijk voor je eigen leven. Ons gedrag is afhankelijk van onze beslissingen, niet van de omstandigheden. Laat je leiden door je waarden en door je gevoelens.
Als je een doel gesteld hebt en je weet niet of je dat kan bereiken, neem dan het einde van je doel voor ogen. Als je weet waar je naartoe wil kan je beter begrijpen waar je nu staat en kan je altijd bijsturen om toch de juiste stappen te zetten in de juiste richting.


3. Leef alsof elke dag een speciale gelegenheid is
Een ziek mens moet keuzes maken en constant nadenken over de dingen en afwegingen maken. Wij missen de vrijheid om een goed levensspel te spelen. 
Maar door goed te plannen, een verstandig energiemanagement te hanteren, creatief en bewuster om te springen met mogelijkheden kunnen we nog heel wat dagen mooi inkleuren.
Maak elke dag wat ruimte voor plezier en vreugde ongeacht hoe je je voelt. Zing een liedje, doe een dansje, voer een goed gesprek, kijk naar iets wat je beroert… en lach. Want als je lacht adem je veel meer zuurstof in en produceer je endorfine (de chemische stoffen van het lichaam die je een goed gevoel geven).


4. Vraag om hulp!
Sommigen geloven dat ze alles zelf kunnen. Niets is minder waar. We hebben anderen nodig want het kan nieuwe ideeën geven als we luisteren naar hoe anderen, ondanks pijn en tegenspoed, konden doorgaan. Er is niets om beschaamd over te zijn als je om hulp vraagt.
Als je alles alleen gaat doen is het een lange en soms zeer moeilijke weg die je bewandelt en het is niet altijd zeker dat je het gestelde einddoel bereikt. Dus moet je zelf kracht zoeken, alleen maar beter met anderen, om terug recht te veren en om je leven terug in handen te nemen.
Praten kan heel verlichtend werken. Een luisterend oor, begrip, steun, hebben we allemaal nodig. En niet enkel op moeilijke momenten.


5. Neem jezelf niet té ernstig
Leer lachen om jezelf en neem jezelf niet altijd te ernstig. Je kan alleen je best doen en je hoeft niet te streven naar perfectie. Humor blijkt een belangrijke bouwsteen te zijn in de zorg van je leven.
Elke dag brengt nieuwe ervaringen en sommigen zullen leuk zijn en je doen lachen. Sommigen zullen pijnlijk zijn en je verdrietig maken. Gewoon een persoon in ontwikkeling zijn, is geweldig. 


6. Wees aardig tegen jezelf
Stel je voor hoe saai het zou zijn als je een afgewerkt produkt was. 
Dus is het belangrijk om aardig tegen jezelf te zijn zoals je dat tegen een vriend zou zijn die het moeilijk heeft. 

 

 

Help ons zorgen voor onszelf! 

Voor jezelf zorgen is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom vragen wij jullie medewerking. 
- Heb je een tip die je kan doorgeven waarbij je een moment voor jezelf, zorg draagt? 
- Hoe doe je dat? 

Wij zijn van plan al jullie goed raad en tips te bundelen en te verwerken om die dan aan al onze lotgenoten over te dragen.
Op die manier gaan we allemaal samen ‘Zelfzorg’ invullen.Tips welkom op nelly@raliga.be.


Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Geplaatst op: 
Woensdag, 12 januari, 2022 - 14:36