Patiëntenrechten in het ziekenhuis: klachten

Opgelet: Dit is een verouderd artikel uit ons archief. De inhoud kan inmiddels niet meer van toepassing zijn.


Bent u niet gelukkig met de manier waarop uw verblijf in het ziekenhuis is verlopen? Gaat u niet akkoord met de factuur? U kunt uw ongenoegen uiten en een rechtzetting vragen via verschillende kanalen.

 

Ombudsdienst
Veel ziekenhuizen bezorgen hun patiënten een evaluatieformulier. Een toenemend aantal ziekenhuizen heeft bovendien een ombudsman in dienst. Die fungeert als contactpersoon voor patiënten die ontevreden zijn en speelt een bemiddelende rol om de betrokken partijen te verzoenen.

Ziekenfonds
Bij de dienst Ledenverdediging van uw ziekenfonds kunt u terecht met al uw vragen en klachten over de ziekteverzekering, gezondheidszorg, patiëntenrechten, enz. De dienst zal uw zaak onderzoeken, de wettelijke bepalingen uitleggen, juridisch advies geven en eventueel bemiddelen.
 
Federale ombudsdienst
Bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, is een Federale Commissie "Rechten van de patiënt" opgericht die klachten behandelt omtrent de werking van de ombudsfunctie in de ziekenhuizen. Bij de commissie is een ombudsdienst opgericht die klachten van patiënten doorverwijst naar de bevoegde ombudsfunctie in het ziekenhuis. De federale ombudsdienst zal dus eerder sturen en verwijzen dan behandelen en is zeker geen instantie waarbij je in beroep kan gaan.
De ombudsdsdienst wordt op het federale niveau waargenomen door een Nederlandstalige en een Franstalige ombudspersoon.

Adres:
Federale Ombudsdienst Rechten van de Patiënt
Eurostation blok 2
Victor Hortaplein 40 bus 10
B-1060 Brussel
Tel. 02 524 85 20

Geplaatst: 27 juli 2008