Acute nekgewrichtspijn (stijve nek)

De nek is een erg kwetsbaar deel van ons lichaam. Ten eerste gebruik je hem steeds doordat je geregeld je hoofd draait en beweegt. Ten tweede lopen er allerlei zenuwen en andere structuren doorheen die het hoofd met de rest van het lichaam verbinden.

Er zijn verschillende aandoeningen die je aan je nek kunt krijgen. Een stijve nek kan je op iedere leeftijd krijgen. Een synoniem voor een stijve nek is een hals die ‘op slot’ zit. Dan zijn de gewrichtsbanden verrekt of heb je spierkramp, door een onhandige of plotselinge beweging. Het gebeurt veel tijdens de slaap.

Als je nekspieren verkrampen, kun je een stijve nek krijgen. De hals voelt stijf aan en er ontstaat een scherpe pijn bij iedere beweging. Een stijve nek is op zich niet ernstig. Rust en warmte zijn de beste natuurlijke behandelingen om een stijve nek te behandelen. Dit ongemak wordt trouwens meestal veroorzaakt door de koude of kan een bijverschijnsel zijn van griep.

Hoe acute nekgewrichtspijn voorkomen?

  • Zorg eerst en vooral voor stevige nekspieren. Veel mensen vergeten de spieren van de hals te oefenen. Enkele eenvoudige oefeningen voor hals en rug zullen al veel nekgewrichtspijn voorkomen.
  • Slaap plat op je rug of op je zijde met een degelijk kussen om het hoofd mooi recht te houden tijdens de nachtrust. Slapen op de buik verhoogt het risico op nekklachten.
  • Blijf ook niet te lang in een niet natuurlijke houding met je hoofd zitten (verkeerde zithouding tijdens het werk).
  • Vermijd rechtstreekse koude luchtstroming in je hals. Die kan veroorzaakt worden door een ventilator of door een airco.
  • Mensen die gevoelig zijn voor acute nekpijn doen er goed aan een orthopedisch kussen en dito matras te gebruiken.
  • Vermijd om een siësta te nemen in een sofa of in een salonzetel. Ook daar ontstaan veel verkeerde lig- en zithoudingen waardoor er veel sneller acute nekklachten kunnen ontstaan.

Bron: www.abcgezondheid.be/

Natuurlijk is nekpijn, veroorzaakt door RA, niet te vergelijken met een gewone stijve nek. Maar toch kunnen bovenstaande tips helpen door vooral te letten op een goede zit- lighouding.

Mia, 10/12/2010