Wat vinden patiënten belangrijk bij hun arts en waar hechten artsen de meeste waarde aan?
Opgelet: Dit is een verouderd artikel uit ons archief. De inhoud kan inmiddels niet meer van toepassing zijn.
Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond en artsenblad Medisch Contact.
(Ter verduidelijking: dit onderzoek gebeurde in Nederland)
Top-10 ergernissen van artsen
Artsen ergeren zich vooral aan patiënten die:
- Hen wantrouwen;
- Informatie achterhouden of niet eerlijk zijn;
- Te veeleisend zijn;
- Niet komen opdagen of te laat komen;
- Brutaal zijn;
- Teveel tijd claimen;
- Te bemoeizuchtige familieleden hebben;
- Mopperen of ontevreden zijn;
- Onnodig doorverwezen willen worden naar een andere zorgverlener;
- Persoonlijk slecht verzorgd zijn
Bron: www.medicalfacts.nl/
Top-10 ergernissen van patiënten
Patiënten ergeren zich het meest als hun arts:
- Hun kwaal of ziekte niet (voldoende) serieus neemt;
- Niet genoeg tijd voor ze heeft;
- Hun dossier niet doorneemt voorafgaand aan het consult;
- Tijdens het consult wordt afgeleid door andere zaken, zoals de telefoon of een binnenkomende collega;
- Geen andere behandelingsmogelijkheden biedt dan de voorgestelde behandeling;
- Hen niet wil doorverwijzen;
- Hen teveel eigen keuzes laat maken;
- Net doet of de patiënt er helemaal geen verstand van heeft;
- Niet open staat voor alternatieve geneeswijzen;
- Fouten niet toegeeft.
Bron: www.medicalfacts.nl
Geplaatst: 19/2/2011