Waar een wiel is, is een weg

banner advies

Waar een wiel is, is een wegFietsen is geweldig voor je gewrichten

Outdoor of indoor, fietsen is een van de meest effectieve workouts voor mensen met artritis. De continue beweging die deel uitmaakt van fietsen is zeer nuttig voor gewrichten.

Hoe meer het gewricht door zijn volledige bewegingsbereik beweegt, hoe meer synoviale vloeistof er wordt geproduceerd. Hierdoor smeer je het gewricht, zodat je de rest van de dag gemakkelijker kunt bewegen. Fietsen is effectief, of jij jezelf in het zweet rijdt of je doet het gewoon rustig aan.

Als het goed weer is, is het een goed moment om voor de eerste keer te beginnen of je normale routine te herstarten. Als je niet regelmatig traint, begin dan met 10 minuten fietsen met een lage weerstand en verhoog geleidelijk de weerstand, tijd en frequentie. Stel jouw doel op 20 tot 30 minuten fietsen per dag.

Beweging heeft een heleboel positieve gevolgen voor je gezondheid.
Zie jij het niet ziet zitten om je in het zweet te werken of werkt jouw lichaam niet echt mee, dan kan je proberen om elke dag een eindje te fietsen, zonder je lichaam al te zwaar te belasten.
Ondanks de positieve impacten is voor veel mensen fietsen niet erg evident.
Niet elke plaats is even veilig om te fietsen en vaak is men bang om te vallen. Een goede, comfortabele fietshelm is niet alleen veiliger, maar je voelt je mentaal ook beter beschermd.

Meer dan ooit is het gamma aan fietsen afgestemd op bijna alle noden.

Comfortfietsen
Zoals de naam al doet vermoeden, zijn deze fietsen gebouwd voor comfort. Het hoge stuur maakt het mogelijk om op een neutrale, rechte en ontspannen manier te rijden. Hierdoor vermindert stress op de rug, schouders en armen. De ophanging onder het brede, comfortabele zadel dempt schokken en stoten voor de fietser. Dit soort fietsen zijn het beste geschikt voor vlakke, verharde wegen.

Elektrische fietsen

Elektrische fietsen geven ondersteuning door stroom uit een accu, waardoor het trappen minder zwaar voor je wordt.
Elektrische fietsen, ook wel e-bikes genaamd, zorgen ervoor dat je langere afstanden kunt fietsen, ondanks beperkter uithoudingsvermogen of minder spierkracht.

Trikes
Denk hierbij aan je eerste kinderdriewieler. De drie wielen van een driewielfiets zorgen voor stabiliteit en zijn perfect voor mensen met een verminderd evenwicht of voor hen die nooit eerder op een tweewielerfiets hebben leren fietsen. Er bestaan zelfs dubbele modellen, zodat jij en je partner samen naast elkaar kunt rijden. Trikes zijn wel behoorlijk prijzig.

Hand- en/of voetfietsen
Dit soort fiesten kan je met de voeten vanuit een zittende positie of met de handen in beweging brengen. Het kan een goede manier zijn om een ​​bovenlichaamstraining te krijgen. Je kan alleen het stuur gebruiken - alleen de pedalen - of allebei tegelijkertijd. Deze modellen worden ook vaak in de fitness of bij je fysiotherapeut gebruikt.

De keuze van het juiste type fiets is cruciaal om fietsplezier te kunnen beleven. Een goede fietsenwinkel kan jou de beste raad geven voor het geschikte model, zodat alles op wieltjes blijft lopen!

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be
Meer info op raliga.be over: fiets

Bron: Vrije vertaling gebaseerd op blog.arthritis.org, Biking is Great For Your Joints

banner privacy

Categorie: 
Geplaatst op: 
Woensdag, 19 juni, 2019 - 20:24